Nowa opera: między konwencją a konceptem
dyskusja
Rozmawiają: Ewa Szczecińska, Sławomir Wojciechowski, Łukasz Grabuś
Prowadzenie: Jan Topolski
Mało który gatunek muzyczny przeszedł tak złożoną i dynamiczną ewolucję jak opera. Na przełomie XX i XXI wieku termin ten może oznaczać niemal wszystko, od (a)historycznego kolażu (Cage, Nono) przez kinowy film lub telewizyjny serial (Ashley, Barney) i przestrzenną instalację (Ablinger, Blecharz) po konceptualny manifest (Kreidler, Wojciechowski) i antyinstytucjonalną operę (Rheinholtsen). Jednocześnie wielu innych twórców (jak prezentowani na Warszawskiej Jesieni: Neuwirth, Sciarrino, Mykietyn) próbuje kontynuować konwencję dramatycznego dzieła wokalno-instrumentalnego. Czy dziś faktycznie wystarczy nazwać dzieło lub działanie operą i to wystarczy? A jeśli tak, to czemu służy wpisanie się w tę tradycję – co jeszcze można tu opowiedzieć i przeciw czemu lub za czym się opowiedzieć? O tym będziemy rozmawiać w gronie zajmujących się tematem od wielu lat teatrologa (Łukasz Grabuś), muzykolożki (Ewa Szczecińska) i kompozytora (Sławomir Wojciechowski). Moderuje redaktor magazynu „Glissando” Jan Topolski.