Kornowicz, Jerzy
kompozytor, pianista improwizator, pedagog, animator i działacz muzyczny, urodzony w 1959 roku w Lublinie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze u Louisa Andriessena. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny. Jego utwory ze sfery muzyki komponowanej były wykonywane w kilkudziesięciu krajach przez czołowe orkiestry, zespoły i solistów. Nagrania tych utworów ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Polskie Nagrania, Acte Préalable, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” i Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Jako kompozytor wyróżniony m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, nominowany do nagrody Opus i nagrody Musica Nova. Inicjator powstania grupy muzyki improwizowanej Kawalerowie Błotni, z którą koncertował w wielu krajach. Zaangażowany w tworzenie i programowanie wydarzeń muzycznych, m.in. jako komisarz festiwalu Audio-Art w Warszawie, inicjator i koordynator cyklu koncertów „Generacje”, cyklu koncertów w szkołach warszawskich „Akademia dźwięku”, autor programu animacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie, pomysłodawca i organizator corocznych artystycznych warsztatów wolnej improwizacji pod nazwą „Ogólnopolski skup dźwięków nowych i używanych” oraz współtwórca i komisarz artystyczny Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie. W latach 2003–15 prezes Związku Kompozytorów Polskich. Inicjator rozwiązań publicznych służących społecznemu obiegowi muzyki. Współinicjator powstania Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli i Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne, którego to stowarzyszenia jest prezesem.
Ważniejsze utwory (od 1995): Puzzler na orkiestrę kameralną (1995), Nieustanne rzeczy wirowanie na skrzypce solo (1996), Turlajśpiewka na kwartet saksofonowy (1997), Metanoja na klawesyn i taśmę (1998), Figury w oplocie na orkiestrę kameralną (1998–99), Cztery poematy do tekstów Czesława Miłosza na głos i fortepian (2000), Kształty żywiołów na klawesyn i dźwięki natury (2000), Oczekiwanie na chór mieszany (2000), Spiętrzenia na kwintet fortepianowy (2001), Renesis na dźwięki natury (2001), Zaklęcia na chór mieszany (2001), Lśnienie na skrzypce i fortepian (2001), Wstęga purpury (W szponach walca) na fortepian (2002), Cztery strumienie na smyczki (2003), Zorze I – Praskie na orkiestrę symfoniczną (2004), Zorze II – Ereprijs na orkiestrę kameralną (2004–05), Zorze III – Weltblech na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005), Zorze IV – Melos-Étos dla 15 wykonawców (2006), Sceny z bezkresu na zespół instrumentalny, zespół wokalny i live electronics (2006), Spiętrzenia na orkiestrę (2007), Dwie pieśni do tekstów pieśni Chopinowskich na sopran i fortepian (2010), Sceny z Bułhakowa na orkiestrę kameralną i improwizujący komputer (2010), Dzwony od Nielisza na dwa fortepiany (2011), Dzwony z Saint-Acheul na dwa fortepiany i sampler (2012), Sceny z Bułhakowa – Mińskie na orkiestrę kameralną i taśmę (2011), Godzina przemian – Echo, król Midas i łabędzie, wyprawa muzyczna na wątkach Przemian Owidiusza w opracowaniu Anny Kamieńskiej (2012), Milczenie dźwięków – w stronę Sz.E. – na fortepian i elektronikę (2013), Nieustanne rzeczy wirowanie na dwie altówki (2013), OTO na fortepian (2013), Wielkie przejście – ikony na fortepian i inne instrumenty koncertujące oraz orkiestrę symfoniczną (2013), Great Spinning na big-band i solistów (2014) oraz ok. 30 projektów koncertowych stworzonych wraz z grupą Kawalerowie Błotni.