Zagajewski, Artur

ur. w 1978 w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki (2005) pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka oraz kompozycję (2008) w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jego utwory prezentowane były podczas festiwali: „Dźwiękowe perspektywy ekranu. Muzyczne laboratorium sztuk: film – elektroakustyka – intermedia” (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), Fokus Łódź Biennale, Kolory Polski (Filharmonia Łódzka), Muzyka w Starym Klasztorze (Łódź), XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie, Sound Screen Festival (Bydgoszcz), Łódzkie Spotkania Baletowe (współpraca z Pauliną Wycichowską), a także w ramach sesji Musica Moderna (Akademia Muzyczna w Łodzi) oraz cyklu contem. ucha w Filharmonii Łódzkiej. W latach 2005–08 współpracował z artystą wideo Michałem Brzezińskim; ich prace pokazywane były w galeriach w Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu. Od 2010 roku współpracuje z wiolonczelistą Dominikiem Połońskim.
Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” (wyróżnienie, 2006), dwóch edycji konkursu BMW Crash! organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie (wyróżnienie w 2006 oraz nagroda główna w 2007), Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dwukrotnie II nagroda: w 2007 oraz 2009), V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku (wyróżnienie, 2007), konkursu kompozytorskiego organizowanego w ramach Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie (wyróżnienie, 2009), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009) oraz konkursu in-OUT-side organizowanego w ramach Sound Screen Festival w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009). W roku 2010 został uhonorowany statuetką Łódzkie Eureka. W 2014 jego Stabat Mater zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova.
Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, prezentując je w formie wykładów oraz publikacji („Glissando”, „Operomania”). Jest adiunktem w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi.

Ważniejsze utwory: TR13 na taśmę i wideo (2005), Secession Club na saksofon altowy i taśmę (2005), Lichtspiele in der Oberkirche na akordeon i orkiestrę smyczkową (2006), Re-cykl I–IV (...a jej duszę poszarpaną...) na alt i taśmę (2007), See me na perkusistę i taśmę (2007), Glassmusic-motet na cztery instrumenty i taśmę (2007), 1540. Light na flety proste i taśmę (2007), Birds na zespół kameralny (w różnych wersjach) i taśmę (2008), Fuzz G.B. na taśmę i wideo (2008), Liście na zespół kameralny (2008), unhum na orkiestrę symfoniczną (2009), mixes na taśmę i radiomagnetofon (2009), Orgadronum na chór kameralny (2009), Song of Nature na głos żeński, rurę PCV, fortepian preparowany, bęben i komputer (2010), Płatki żółtej róży na wiolonczelę i taśmę (2010), Sceny chronofotograficzne, balet (2011), Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy, koncert/performance we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011), Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę (2012), canto na 16 muzyków (2012), EC 14 na 4 tuby PCV (2012), Nature Morte na 24 tuby PCV (2013), Traktion Eins na wiolonczelę solo (2013), brut na wiolonczelę i zespół (2014), Słuchodrzewisko, instalacja dźwiękowa na flet, klarnet, obój, trąbkę i dwa puzony (2014).