Tytuł utworu zapożyczyłam od projektu architektki Zahy Hadid, przygotowanego dla Housing Festival w Hadze w roku 1991. Jej „spiralny dom” to zasadniczo dwuczęściowa struktura: główna część budynku ma kształt spirali – betonowa płaszczyzna podłogi zwija się od wejścia do góry, tworząc piętra za każdym pełnym obrotem. Płaszczyznę podłogi otacza szklany prostopadłościan, który tworzy cztery ściany domu. Na parterze szkło jest całkiem nieprzezroczyste, na środku wysokości przepuszcza światło i staje się całkiem przezroczyste na górze.
Koncerty instrumentalne również są strukturami dwuelementowymi, złożonymi z solo i tutti. W moim utworze szklany prostopadłościan staje się tutti, blokiem zgrzytliwych ostinat i mechanizmów w orkiestrze. U góry domu Zahy Hadid, gdzie szkło jest przezroczyste, wszystkie cztery ściany są widoczne naraz, zaś w moim koncercie można usłyszeć do ośmiu zachodzących na siebie mechanizmów.
Solowa trąbka, a także towarzysząca jej grupa orkiestrowych trąbek, obojów oraz klarnet, są niczym betonowa podłoga wijąca się spiralnie między szklanymi ścianami orkiestry i odbijająca się na orkiestrowych powierzchniach.
Utwór Spiral House został zamówiony przez BBC Scottish Symphony Orchestra, prawykonanie odbyło się 4 marca 2006 roku w Glasgow City Hall. Dyrygował Zsolt Nagy, solo na trąbce wykonał Mark O’Keefe.
© Tansy Davies 2004