urodził się w rodzinie muzycznej, a naukę muzyki rozpoczął z rodzicami jako dziecko. Formalne studia kompozytorskie odbył w latach 1986–91 u Zhao Xiaoshenga w Konserwatorium w Szanghaju, gdzie w 2004 uzyskał także doktorat. Gościnnie studiował także w Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie (1999–2000). Obecnie jest profesorem i dziekanem Wydziału Kompozycji w Konserwatorium w Szanghaju.
Od 1993 artysta otrzymał liczne wyróżnienia w Chinach i za granicą, m.in. I Nagrodę na IV Konkursie Kompozytorskim Tajwańskiej Orkiestry Regionalnej za Peking Opera Impression na chór mieszany (1994), Nagrodę Symfoniczną Hongkongu za New Century Ouverture (1997), nagrodę na X Wszechchińskim Konkursie Dzieł Muzycznych za China Ouvertura (1998) oraz II Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim CCA na Tajwanie za The Prayers Come from the Jungles na głos i orkiestrę symfoniczną (2002). W 2007 utwór Late Autumn na orkiestrę zdobył Europejską Nagrodę Kompozytorską i jedyne Grand Prix na konkursie Young.Euro.Classic. Jako laureat tej nagrody, Ye otrzymał zamówienie na skomponowanie festiwalowego hymnu Echo, który następnego roku został wykonany przez wszystkie uczestniczące w przeglądzie orkiestry i został przez europejskie media wysoko oceniony jako wspaniała „chińska fanfara”.
W 2000 Ye uczestniczył w Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie, a także ukończył monografię pt. Muzyczne kompozycje i koncepcje Györgya Kurtága. W 2005 został zaproszony do pracy nad muzyką elektroniczną w Narodowym Centrum Twórczości Muzycznej GRAME w Lyonie; sukces odniosła także premiera jego utworu elektronicznego Six Moments of Sound. Dziełem reprezentatywnym dla stylu Ye po eksperymentach w dziedzinie muzyki elektronicznej jest również Sound Space na erhu. Inne ważne utwory to Drinking Wine by the Stream’ s Choice na sopran i orkiestrę, Picture of Dancing Dragon i Music from the Tang Court na głosy, instrumenty azjatyckie, organy i orkiestrę.