Powrót do:   Kompozytorzy
Oliveros, Pauline

Kompozytorka, wykonawczyni i działaczka humanitarna; należy do grona ważnych pionierów muzyki amerykańskiej. Jej dokonania na polu improwizacji, muzyki elektronicznej, nauczania i medytacji dały w rezultacie twórczość, która wywiera ogromny wpływ na słuchaczy, wymykając się zarazem próbom ujęcia w słowa. Została uhonorowana wieloma nagrodami, koncerty jej muzyki odbywają się na całym świecie. Występując w John F. Kennedy Center w Waszyngtonie, w jaskini czy w studiu radia niemieckiego, Oliveros w równym stopniu dąży do uchwycenia danej chwili: słyszana właśnie syrena alarmowa może stać się jeszcze jednym instrumentem w zespole. W swoich Deep Listening Pieces oraz we wcześniejszych Sonic Meditations Oliveros rozwinęła koncepcję włączenia dźwięków otoczenia do muzycznego wykonania. Proces ten staje się przyjemnym doświadczeniem dzięki skupieniu, wysokim umiejętnościom muzyków, zdolności do improwizacji – cechom charakterystycznym dla muzycznych przedsięwzięć kompozytorki. W czasie występów Oliveros używa akordeonu przestrojonego według dwóch systemów stroju naturalnego, a także elektroniki przetwarzającej dźwięk instrumentu i wykorzystującej akustyczne cechy pomieszczenia.
Licznych zwolenników swej twórczości Pauline Oliveros pozyskała dzięki koncertom, nagraniom, publikacjom oraz kompozycjom, jakie stworzyła dla solistów i zespołów muzycznych, tanecznych, aktorskich oraz działających na pograniczu sztuk. Była pierwszym dyrektorem San Francisco Tape Music Center (obecnie Center for Contemporary Music at Mills College), przez czternaście lat prowadziła wykłady na University of California w San Diego, gdzie również kierowała Center for Music Experiment. Była doradczynią takich organizacji, jak National Endowment for the Arts, New York State Council for the Arts oraz licznych fundacji prywatnych. Obecnie, jako distinguished research professor of music, wykłada w Rensselaer Polytechnic Institute oraz jest kompozytorką rezydentką w Mills College.

Ważniejsze utwory (od roku 1990): The Lightning Box na akordeon, głos, instrument klawiszowy i marimbę (1990), Wind Horse na chór (1990), Illegal Harmony na dwóch wykonawców (1992), Pauline’s Solo na akordeon (1992), Pebble Music na zespół (1992), Sound Fishes na solo lub zespół (1992), Inside outside Space na orkiestrę kameralną, wokalistę i rozszerzony system instrumentalny (1992), Njinga the Queen King: The Return of a Warrior – teatr muzyczny (1993), Epigraphs in a Time of AIDS na akordeon, puzon, instrument klawiszowy, instrument smyczkowy i rozszerzony system instrumentalny (1994), mirrorrorrim na saksofon i fortepian (1994), Ear Rings na dowolny zespół (1995), Breaking Boundaries na fortepian solo lub zespół (1996), Saxual Orientation na kwartet saksofonów (1997), Four Meditations na orkiestrę (1997), Out of the Dark na orkiestrę smyczkową (1998), Primordial/Lift na akordeon, wiolonczelę, elektryczną wiolonczelę, fisharmonię, skrzypce, sampler i oscylator (1998), Quintessential na kwartet smyczkowy (1999), The Space of Spirit na wokalistów, organy i carillon (1999), The Heart of Tones na puzon i elektronikę (1999), The Heart of Tones na zespół (1999), Six for New Time na cztery elektryczne gitary i dwie perkusje (1999), Red Shifts na puzon, oscylatory i szumy (2000), Lunar Opera Deep Listening For_tunes (2000), Elemental Gallop na flet, fortepian, wiolonczelę i głos (2000), Sound Patterns and Tropes na chór mieszany i perkusję (2001), Io and Her and the Trouble with Him, opera (2001), The Library of Maps: An Opera in Many Parts (2002), Sound Geometries na orkiestrę kameralną (2003), Big Room na puzon i rozszerzony system instrumentalny (2003), Spirit Light na akordeon i rozszerzony system instrumentalny (2003), Quantum Flirts and Fits na akordeon (2003), 70 Chords for Terry: A Meditation on String Theory na kwartet smyczkowy (2005), The Gender of Now: There But Not There na puzon i fortepian (2005), Murphy Mixup na orkiestrę laptopową (2006), Dissolving Your Earplugs dla klasycznie wykształconych muzyków (2006), Blue Heron: In Memory of James Tenney na fortepian i kontrabas (2006), One Hundred Meeting Places: In Memory of Ron George na skrzypce, wiolonczelę i perkusję (2006), One Hundred Meeting Places na orkiestrę o zmiennym składzie (2006), For the Memory of Christine na perkusję i głosy (2006), Inner/Outer Matrix na zespół (2007), A New Indigo Peace na fortepian i chór (2008), The Eyes of Taxes Are Upon You, ścieżka dźwiękowa (2008), The Heart of Tones – Mixed Realities na puzony i głosy (2008), Urban Echo: Circle Told na duży chór i taniec (2008), Waking the Noise Intoners (Intonarumoi) (2009), Oracle Bones na głosy mówione, akordeon, koto, elektronikę i światła (2009), DroniPhonia na iPhony i multiinstrumentalistów (2009), Tower Ring na gong, chór, instrumenty i Ann Hamilton Tower (2011).

Loading...