Czołowa w Polsce kameralna grupa śpiewacza znana ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utworzona w roku 1990 przez Annę Szostak. Zespół występuje w obsadach kameralnych, śpiewając repertuar chóralny a cappella, wykonuje partie solistyczne w dziełach wokalno-instrumentalnych, a w składzie poszerzonym o grono stałych współpracowników – partie chóralne w dziełach oratoryjno-kantatowych.
Zespół, oficjalnie reprezentujący miasto Katowice, daje co roku wiele koncertów w Polsce i poza granicami kraju w ośrodkach o najwyższym prestiżu artystycznym. Występował m.in. w Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux-Arts oraz Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concertgebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Światowe uznanie wśród krytyki muzycznej przynosi mu także udział w renomowanych festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w Katowicach, Festiwal im. L. van Beethovena, „Chopin i jego Europa” w Warszawie, Wratislavia Cantans. Camerata Silesia współpracowała z wieloma sławami sceny muzycznej, m.in. z Emmą Kirkby i Barbarą Schlick. Festiwalowe prezentacje grupy wzbudziły zainteresowanie takich kompozytorów, jak Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Zbigniew Preisner, Bogusław Schaeffer, Witold Szalonek, Paweł Szymański czy Agata Zubel, którzy chętnie dedykowali jej swoje kompozycje, powierzając ich polskie i światowe prawykonania. Poziom pracy zespołu docenił Krzysztof Penderecki, zapraszając go wielokrotnie do wykonań pod swoją batutą Pasji Łukaszowej, Polskiego
Requiem i Siedmiu bram Jerozolimy, m.in. w Münster, Krakowie, Hamburgu i Canterbury; podczas Warszawskiej Jesieni Camerata Silesia uczestniczyła w wysoko ocenionym wykonaniu jego Canticum Canticorum.
Zespół odniósł znaczący sukces podczas Sommerfestspiele 2008 i 2009 w Bregencji, gdzie występował wielokrotnie pod kierownictwem słynnych dyrygentów, takich jak Carlo Rizzi, Lothar Koenigs czy Mark Elder (m.in. w oratorium Salomon Händla), w przedstawieniach operowych: Toski Pucciniego i Aidy Verdiego, Karola V Křeneka i Króla Rogera Szymanowskiego. Zarówno udział w tych produkcjach, jak i autorski koncert Cameraty pod dyrekcją Anny Szostak w ramach festiwalu zyskały znakomite recenzje w prasie. Na dorobek nagraniowy grupy składa się kilkadziesiąt płyt (wśród nich takie, które zdobyły ważne nagrody fonograficzne), rejestracji radiowych i telewizyjnych. Trzeba też wymienić koncerty transmitowane przez radiofonie Europejskiej Unii Nadawców. Większość z tych przedsięwzięć dokumentuje i propaguje muzykę polską od baroku do współczesności. Wśród współczesnych prawykonań zapomnianych dziś dzieł muzyki dawnej ze zbiorów jasnogórskich, gnieźnieńskich i gostyńskich na uwagę zasługuje nowo wydana płyta z Requiem Andrzeja Siewińskiego, mało znanego polskiego kompozytora doby baroku, oraz nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk 45. płyta cyklu „Jasnogórska muzyka dawna”. Ostatnio ukazały się również nowe płyty zespołu z muzyką współczesną: album Krzysztof Baculewski. Utwory chóralne (także nominowany do nagrody Fryderyk) oraz płyta Camerata Silesia Sings Kilar.
www.camerata.silesia.pl
Bożena Gieburowska