Kompozytor i gitarzysta jazzowy. Ur. w 1970 po niemieckiej stronie Jeziora Bodeńskiego. Uzyskał dyplom z architektury na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie, pobierając jednocześnie lekcje kompozycji i teorii muzyki u Carla Inderheesa. Naukę kompozycji kontynuował następnie u Wolfganga Rihma, Sandeepa Bhagwatiego oraz Hanspetera Kyburza w Karlsruhe i Berlinie, gitarę jazzową studiował natomiast pod kierunkiem Attili Zollere i Billa Connorsa w Nowym Jorku.
Jego twórczość obejmuje muzykę instrumentalną, elektroniczną, jazzową, multimedia, instalacje dźwiękowe oraz utwory sceniczne, jak opera Bibliothek von Babel według Jorge Luisa Borgesa, skomponowana na Biennale w Monachium, czy Xanthopsia dla baletu Badeńskiego Teatru Państwowego w Karlsruhe. Jego muzyka wykorzystuje gitarę elektryczną, interaktywną elektronikę, improwizację, z naciskiem na kompozycyjną integrację akustyki przestrzennej.
Utwory Matthiasa Ockerta wykonywane były na wielu międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej oraz w salach koncertowych, m.in. na Festiwalu w Lucernie, w ramach Międzynarodowego Kongresu Muzyki Komputerowej w Nowym Orleanie, w Teatrze Nowej Muzyki na Biennale w Monachium, Synthèse Festival w Bourges, w Fundacji C. Gulbenkiana oraz w Centrum Sztuki i Mediów (ZKM) w Karlsruhe. Współpracował z Ensemble Modern, Klangforum w Heidelbergu, Drezdeńską Orkiestrą Symfoniczną, Ensemble Intègrales oraz Light Artist Rosalie. Rozwija jednocześnie karierę wykonawczą jako gitarzysta jazzowy,
koncertując i nagrywając w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jest zdobywcą licznych stypendiów, grantów i wyróżnień, m.in. I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim przy Gläserne Manufaktur (Drezno) za diaphaneity na siedem dużych zespołów, nagrody Operare przyznawanej przez Współczesną Operę Berlińską oraz Nagrody im. W. Finka przyznawanej w dziedzinie tańca, muzyki elektronicznej i mediów przez Centrum Sztuki i Mediów (ZKM) w Karlsruhe. Był także kompozytorem-rezydentem na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges.
Matthias Ockert’s Polytheistic Ensemble, który założył w 2012 r., umożliwia mu łączenie kompozycji, jazzu, elektroniki i sztuki wideo. W roku 2013 Edition Zeitgenössische Musik Niemieckiej Rady Muzycznej wydała jego płytę-portret Laminar flow.
Ważniejsze utwory: Trio smyczkowe (1999–2000), Differenzierungsrausch na trąbkę, klawiaturę MIDI i elektronikę (2001–02), silent room, muzyka komputerowa do wideo Dagmary Vinzenz (2002), survey, CD na zespół jazzowy (2002), diaphaneity na duży zespół w siedmiu grupach i elektronikę (2003–04), Stretto, ośmiokanałowa muzyka komputerowa (2005), Intertwining na cztery saksofony (2005), Donny G. – Amore e Timore na sopran i wideo (2006), purifications, muzyka komputerowa stereo (2006), Nachglut na duży zespół i elektronikę (2006), tectonic landscape dla 12 perkusistów (2007), Primum Mobile na głosy żeńskie, zespół i elektronikę (2007–08), molecular attraction na saksofon altowy, gitarę elektryczną i elektronikę (2008), Layers News Opera na wideo, recytatora, sopran, zespół, ruchomą architekturę i elektronikę (2008–09), Xanthopsia na taniec, światło, gitarę elektryczną i elektronikę (2009), Continous open flux na kontrabas, czterech perkusistów i elektronikę (2009), Exquilibrium na flet, fortepian i perkusję (2010), laminar flow na zespół i elektronikę (2010), Dans la Nuit na gitarę elektryczną, fortepian i elektronikę (2010), Laminar Groove, Shift Rock Variations, Hakan Loops na saksofon, gitarę elektryczną i perkusję (2010), Die Bibliothek von Babel, opera według Jorge Luisa Borgesa (2010–12), 7 polytheistic pieces na zespół (2012), Wagner/Klinger/May na trzy interaktywne instalacje dźwiękowe (2013).