Czołowa w Polsce kame ralna grupa śpiewacza znana ze znakomitych interpretacji muzyki dawnej i najnowszej, utwo rzona w roku 1990 przez Annę Szostak. Zespół występuje w obsadach kameralnych, śpiewając repertuar chóralny a cappella, wykonuje partie solistyczne w dziełach wokalno-instrumental nych, a w składzie poszerzonym o grono stałych współpracowników – partie chóralne w dziełach oratoryjno-kantatowych.
Zespół, oficjalnie reprezentujący miasto Kato wice, daje co roku wiele koncertów w Polsce i poza granicami kraju w ośrodkach o naj wyższym prestiżu artystycznym. Występował m.in. w Gewandhaus w Lipsku, Parco della Musica w Rzymie, Palais de Beaux-Arts oraz Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Concert gebouw w Amsterdamie, Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Mei Lanfang Theatre w Pekinie. Światowe uznanie wśród krytyki muzycz nej przynosi mu także udział w renomowa nych festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań – Polska Muzyka Najnowsza w Kato wicach, Festiwal im. L. van Beethovena, „Chopin i jego Europa“ w Warszawie, Sommerfestspiele w Bregenz, Wratislavia Cantans. Camerata Silesia współpracowała z wieloma sławami sceny muzycz nej, m.in. z Emmą Kirkby i Barbarą Schlick.
Festiwalowe prezentacje grupy Camerata Silesia wzbudziły zainteresowanie takich kompozytorów, jak Krzysztof Baculewski, Régis Campo, Ryszard Gabryś, Henryk Mikołaj Górecki, Woj ciech Kilar, Krzysztof Knittel, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Zbigniew Preisner, Bogusław Schaeffer, Witold Szalonek, Paweł Szymański, Agata Zubel, którzy chętnie dedykowali jej swoje kompozycje, powierzając ich polskie i światowe prawykonania. Poziom pracy zespołu docenił Krzysztof Penderecki, zapraszając go wielokrotnie do wykonań pod swoją batutą
Pasji Łukaszowej,
Polskiego Requiem i
Siedmiu Bram Jerozolimy, m.in. w Münster, Krakowie, Hamburgu i Canterbury; natomiast pod czas Warszawskiej Jesieni Camerata Silesia uczestniczyła w wysoko ocenionym wykonaniu jego
Canticum Canticorum.
Zespół odniósł znaczący sukces podczas Som merfestspiele 2008 i 2009 w Bregencji, gdzie występował wielokrotnie pod kierownictwem słynnych dyrygen tów, takich jak Carlo Rizzi, Lothar Koenigs czy Sir Mark Elder (m.in. w oratorium
Solomon G.F. Händla), w przedstawieniach operowych:
Tosca Pucci niego i
Aida Verdiego,
Karol V E. Křeneka i
Król Roger Szymanowskiego. Zarówno udział w tych produkcjach, jak i autorski koncert Cameraty pod dyrekcją Anny Szostak w ramach festiwalu zyskały znakomite recenzje w prasie.
Na dorobek nagraniowy grupy składa się kilkadziesiąt płyt (wśród nich takie, które zdobyły cenne nagrody fonograficzne), rejestracji radiowych i telewizyjnych. Trzeba też wymienić koncerty live dla Europejskiej Unii Radiowej oraz występy transmitowane przez media. Większość z tych przedsięwzięć dokumentuje i propaguje muzykę polską od baroku do współczesności. Wśród współczesnych prawykonań zapomnianych dziś dzieł muzyki dawnej ze zbiorów jasnogórskich, gnieźnieńskich i gostyńskich na uwagę zasługuje nowo wydana płyta z
Requiem Andrzeja Siewińskiego, mało znanego polskiego kompozytora doby baroku, oraz nominowana do tegorocznej nagrody muzycznej Fryderyk
Jasnogórska muzyka dawna vol. 45. Ostatnio ukazały się również płyty zespołu z muzyką współczesną: album
Krzysztof Baculewski. Utwory chóralne(także nominowany do nagrody Fryderyk) oraz płyta
Camerata Silesia Sings Kilar.
www.camerata.silesia.pl
Bożena Gieburowska