Zubel Agata
ur. we Wrocławiu, ukończyła z wyróżnieniem Primus Inter Pares studia kompozytorskie we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie Jana Wichrowskiego. Wokalnie kształciła się pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser. Studia kontynuowała w Conservatorium Hogeschool e Enschede (Holandia) oraz na licznych kursach. W 2004 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej. Obecnie wykłada we wrocławskiej Akademii Muzycznej.
Stypendystka Fundacji Ernsta von Siemensa, Ministra Kultury RP, Zarządu Miasta Wrocławia oraz Fundacji Edukacji Międzynarodowej. Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.
Występowała na wielu estradach koncertowych, na prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej w kraju i za granicą, wykonując m.in. utwory Karola Szymanowskiego, Pawła Szymańskiego, Witolda Lutosławskiego (w tym Chantefleurs et Chantefables) oraz własne. Dokonała licznych prawykonań i nagrań nowej twórczości.
Występuje również na scenie. Była odtwórczynią głównej roli w operze Gwiazda Zygmunta Krauzego (adaptacja elektroakustyczna Cezarego Duchnowskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu w 2005). W 2006 r. kreowała partię tytułową w operze FedraDobromiły Jaskot na scenie kameralnej Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie; w 2010 występowała tamże w swojej operze Between.
Zdobyła I nagrodę i nagrodę Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika (1999), I nagrodę i Nagrodę Specjalną Polskiego Radia na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (2000), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego (2002), Nagrodę Główną Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga (2003), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki Współczesnej w Nicati w Szwajcarii (2003), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. P. I. Jurgensona w Moskwie (2003), nagrodę specjalną dla duetu ElettroVoce (którego jest członkinią) na Międzynarodowym Konkursie Gaudeamus w Amsterdamie (2005). W roku 2005 otrzymała Paszport „Polityki” za niezwykłe kreacje wokalne, jak również za łączenie kunsztu twórczego i odtwórczego. W tym samym roku otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną, a trzy lata później tą samą nagrodą został wyróżniony duet ElettroVoce. W 2009 roku zdobyła Nagrodę „Orfeusz” Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków za kreatywną interpretację partii wokalnej w utworze Cezarego Duchnowskiego Ogród Marty na 52. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień“.
W 2005 roku jej II Symfonia, napisana na zamówienie radia Deutsche Welle, miała swe prawykonanie na Festiwalu Beethovenowskim w Bonn. Wśród kolejnych zamówień znalazły się m.in. Kwartet smyczkowy nr 1 dla festiwalu Ultraschall w Berlinie (2007), nad Pieśniami dla festiwalu Wratislavia Cantans (2007), Cascando dla festiwalu Muzyki Europy Środkowej w Seattle (2007), III Symfonia w ramach stypendium Rockefeller Foundation (2008), Aforyzmy na Miłosza dla Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie (2011), Shades of Ice dla London Sinfonietta (2011), What is the word dla Klangforum Wien (2012). Rok 2009 przyniósł dwie nowe płyty Agaty Zubel, wydane przez wytwórnię CD Accord: kompozytorską Cascandoz utworami kameralnymi (za nią artystka w 2010 r. otrzymała nagrodę Fryderyk w kategorii muzyki współczesnej) oraz wokalną Poems z pieśniami Coplanda, Berga i Szymańskiego.
W 2010 jej opera-balet Between została wystawiona w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, a w 2011 zamówiona kolejna opera dla tej sceny – Oresteja. W 2011 została zaproszona jako composer-in-residence festiwalu Other Minds w San Francisco. Przez dwa sezony (2010-2012) była też kompozytorem-rezydentem Filharmonii im.Karola Szymanowskiego w Krakowie.