EXPERIMENTALSTUDIO des SWR we Fryburgu Bryzgowijskim
Experimentalstudio des SWR pełni funkcję pośrednika między ideą kompozycyjną a techniczną realizacją. Każdego roku przyznaje kilku kompozytorom i muzykom stypendium na realizację ich utworów. Udostępnia im specjalistyczne wyposażenie i pomoc informatyków muzycznych, projektantów, inżynierów i reżyserów dźwięku. Oprócz współpracy z kompozytorami zespół Experimentalstudio des SWR regularnie koncertuje na całym świecie. Po czterdziestu latach aktywności na scenie nowej muzyki zyskał on wysoką pozycję w dziedzinie live electronics. Występował regularnie na niemal wszystkich ważniejszych festiwalach (m.in. na Berliner Festwochen, Wiener Festwochen, Salzburger Festspielen, Festival d’Automne w Paryżu, Biennale di Venezia), jak i w wielu dobrze znanych ośrodkach muzycznych (np. w mediolańskiej la Scali, w Carnegie Hall, Théâtre de la Monnaie i Teatro Real Madrid). Twórcy tego formatu, co Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Cristóbal Halffter, Vinko Globokar, Emmanuel Nunes i Luigi Nono, stworzyli we fryburskim studiu wiele wybitnych kompozycji. Luigi Nono zrealizował tu wszystkie dzieła późnego okresu. Jego „tragedia dell’ascolto” Prometeo – nazwana kamieniem milowym muzyki dwudziestego wieku – wykonywana była przez Experimentalstudio des SWR i jego ówczesnego dyrektora André Richarda ponad 50 razy. Młodsze pokolenie kompozytorów reprezentowane jest przez takich twórców, jak Mark Andre, Chaya Czernowin, José María Sánchez-Verdú i Johannes Maria Staud. Stworzyli oni tu bardzo udane, wybiegające w przyszłość dzieła. Ze studiem współpracowało wielu wybitnych muzyków, wśród nich Maurizio Pollini, Claudio Abbado, Gidon Kremer, Jörg Widmann, Irvin Arditti i Roberto Fabbriciani. Experimentalstudio des SWR otrzymywało kilkakrotnie międzynarodowe nagrody za realizacje muzyki elektro nicznej. Ostatnio otrzymało Nagrodę Roku Niemieckiej Krytyki Muzycznej za płytę z utworami Luigiego Nona. Od października 2006 roku funkcję dyrektora artystycznego Studia – pełnioną wcześniej przez Hansa-Petera Hallera i André Richarda – objął Detlef Heusinger.
matrix12 on tour
Projekt Studio Eksperymentalne Akademia Matrix, stworzony w 2009 roku przez Experimentalstudio des SWR we współpracy z Fundacją Kultury Allianz i przy wsparciu Instytutu Goethego, stał się ważnym forum dla kompozytorów, interpretatorów i krytyków zainteresowanych live electronics. O zasadności jego powołania świadczy wspaniały odzew; do pierwszych trzech edycji zgłoszenia nadesłało ponad 150 kompozytorów i interpretatorów tak zwanej następnej generacji, pochodzących z ponad 30 krajów. Studio Eksperymentalne sprawdziło się też jako thinktank, miejsce wymiany doświadczeń i mocno spóźnionej dyskusji na temat potencjałów i zagrożeń związanych ze zwiększającą się technicyzacją życia. To właśnie ci młodzi, dorastający w całkowicie cyfrowym świecie kompozytorzy Y mogą w czasie kursów mistrzowskich, wykładów i warsztatów przedstawić swą refleksję na temat pozornie nieskończonych strumieni danych w oceanie możliwości.
Projekt Matrix poprzez różne wydarzenia, stypendia i zamówienia kompozytorskie skierowany jest szczególnie do tych twórców i wykonawców z niektórych krajów Europy Wschodniej, którzy ze względu na niewielkie dotąd wsparcie często są wykluczeni z procesu współtworzenia tego nowego muzycznego gatunku.
W celu lepszej realizacji zamierzonych celów Matrix 2012 podejmuje współpracę z Warszawską Jesienią. Włączenie do projektu renomowanych wykonawców, jak Roberto Fabbriciani, Noa Frenkel, Michael Kasper, Ernesto Molinari czy Suzanne Otto, i powołanie do życia specjalizującego się w live electronics Ensemble Experimental, złożonego z tych doświadczonych muzyków i młodych, utalentowanych wykonawców, gwarantuje profesjonalne wykonanie nowo powstałych i zamawianych utworów.
Głównym punktem koncentracji matrix12 on tour w Warszawie jest dzieło Luigiego Nona, którego prace w Experimentalstudio des SWR do dziś wytyczają kierunki rozwoju gatunku.