Rophé Pascal
znany jest ze swego zamiłowania do dwudziestowiecznego repertuaru i regularnie zapraszany jest przez wszystkie znaczące zespoły europejskie wykonujące muzykę współczesną. Jednocześnie zyskał też uznanie za swe interpretacje wielkiego klasyczno-romantycznego repertuaru symfonicznego. Od czasu ukończenia w 1992 roku studiów w Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris i zdobycia w 1988 roku II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Besançon współpracuje ściśle z Pierre’em Boulezem i Ensemble intercontemporain, gdzie doskonalił umiejętności pod kierunkiem Davida Robertsona.
W każdym sezonie poświęca czas na przygotowanie dwóch produkcji operowych (Peleas i Melisanda Debussy’ego w Glyndebourne Touring Opera, Thaïs Masseneta dla Opery w Rzymie, Holender tułacz Wagnerai Dialogi karmelitanek Poulenca dla Festiwalu Wiosennego w Budapeszcie). Ma na swym koncie również wykonania oper współczesnych, takich jak Galilée Michaela Jarrella dla Grand Théâtre w Genewie, Héloïse et Abélard Ahmeda Essyada dla Châtelet, Medée Michèle Reverdy dla Opery w Lyonie oraz dwie opery Bruna Mantovaniego – L’Autre Côté dla Cité de la Musique i Akhmatova dla paryskiej Opéra National.
Pracował z wieloma orkiestrami we Francji i za granicą, m.in. Orkiestrą Radia France, Orkiestrą Symfoniczną Radia BBC, Narodową Walijską Orkiestrą Radia BBC, RTE National Symphony, Ensemble intercontemporain, Orchestre de la Suisse Romande, RAI Torino, NHK Symphony Orchestra i Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo. Przez trzy lata pełnił też funkcję dyrektora muzycznego Orchestre Philharmonique de Liège-Bruxelles (do czerwca 2009).
Ma bogaty dorobek dyskograficzny. Płyta Intrada Erica Tanguy z Orchestre National de France pod jego dyrekcją otrzymała tytuł Choc du Monde de la Musique, a CD z utworami Thierry’ego Escaicha, które zarejestrował z Orchestre Philharmonique de Liège, uhonorowane zostało tym samym tytułem, a także notą 10 magazynu „Répertoire“ oraz Diapason d’Or za najlepszą płytę z muzyką współczesną. Jego najnowsze nagrania obejmują muzykę Ivana Fedelego i Luigiego Dallapiccoli z orkiestrą RAI Torino, utwory Michaela Jarrella nagrane z Orchestre de la Suisse Romande (nagroda Grand Prix de l’Académie du Disque Charles Cros) oraz kompozycje Camille’a Saint-Saënsa i Henriego Dutilleux zarejestrowane z Orchestre Philharmonique de Liège (kolejny tytuł Choc du Monde de la Musique).
W 2009 roku nakładem wytwórni Naïve ukazało się pierwsze nagranie utworu Seven Solos for orchestra Pascala Dusapina z Orchestre Philharmonique de Liège pod jego dyrekcją, ma również na koncie nagranie Koncertu na dwie altówki i orkiestrę Brunona Mantovaniego z Tabeą Zimmermann i Antoine’em Tamestitem oraz Orchestre Royal Philharmonique de Liège-Bruxelles.