|
Rüdiger Bohn studiował w wyższych szkołach w
Kolonii i Düsseldorfie – dyrygenturę pod kierunkiem Volkera
Wagenheima i fortepian u Davida Levine; odbył kursy mistrzowskie u
Leonarda Bernstei-na, Johna Elliota Gardinera
i Sergiu Celibidache.
Kolejno pełnił funkcje dyrektora artystycznego Sinfonietty
w Tybindze (1988–96), dyrektora orkiestry Teatru w Bazylei
(1991–94) i pierwszego dyrygenta Teatru w Lubece (1996–2000),
gdzie przygotował serię wielkich dzieł operowych Mozarta, ale także
Nos Szostakowicza i niemiecką prapremierę Kullervo A. Sallinena.
Od 1997 r. jest dyrektorem muzycznym Opery Współczesnej (Zeitgenössischen
Oper) w Berlinie. W sezonie 2004/05 przygotuje
z tym zespołem dwie prapremiery: Versuchung Qu Xiao-song (dla Biennale w
Monachium) oraz Ortwechsel, eine Winteroper Rico Gublera (dla Collegium
Novum Zürich). Prowadził spektakle utworów G. Battis-tellego, Feldmana,
Henzego,
A. Hölszky’ego, Kagela, Martina, Reimanna, Sciarrina i in. W 2002
r. przygotował wraz z Bundesjugend-orchester prawykonanie Der Jude von
Malta André Wernera.
Występował na podium Orches-tre de Chambre de Lausanne, Orkiestry
Szwajcarii Romańskiej
w Genewie, orkiestr symfonicznych rai w Turynie i Rzymie, orkiestry Teatro
Comunale di Bo-logna i wiedeńskiego Klangforum.
Latem b.r. był gościem zespołu timf (Tangeyong International Music
Festival) w Seulu. Z tym samym zespołem wystąpił następnie w ramach Międzynarodowych
Kursów Wakacyjnych w Darmstadcie. Otrzymał też zaproszenie na festiwal
nowej muzyki w Salzburgu, gdzie poprowadzi Österreichischen Ensemble für
Neue Musik,
a także na koncerty z serii musica viva w Monachium.
Jeszcze w tym sezonie przygotuje wraz z Sabriną Hölzer (reżyseria)
inscenizację opery Don Quixote Hansa Zendera (koprodukcja Komische Oper i
Zeitgenössischen Oper). |