|
ur. 1968 w Speyer (Niemcy), zaczął grać na gitarze
jako dziewięcioletni chłopiec. Początkowo uczył się prywatnie, w 1988
r. podjął studia w Hogeschool voor de Kunsten (Amsterdam) w klasie
gitary klasycznej oraz jazzu.
Obecnie mieszka w Kolonii, gdzie prowadzi ożywioną działalność
muzyczną jako lider zespołów, a także jako muzyk sesyjny. Współpracuje
z teatrem muzycznym. Gra muzykę improwizowaną i komponowaną, używając
zarówno gitary akustycznej, jak i elektrycznej. Poszukując własnego języka
dźwiękowego, łączy technikę klasyczną
i jazzowo-rockową, czerpie inspirację z klasycznego repertuaru
gitarowego XX w., z muzyki jazzowej
i improwizowanej, historii rocka, muzyki elektronicznej oraz etnicznej
orientalnej i wschodnioeuropejskiej.
Jego trio Agog było zwycięzcą Europejskiego Konkursu Jazzowego w
Brukseli w 1993 r.; uzyskało także nagrodę za najlepszą interpretację
utworu belgijskiego, a sam Wingold otrzymał tytuł Najlepszego Solisty. W
2002 r. trio Agog wygrało konkurs jazzowy organizowany z okazji North Sea
Jazz Festival w Hadze.
Frank Wingold jest ponadto członkiem jednego z najsławniejszych młodych
zespołów w Europie – grupy Underkarl, z którą koncertował m.in.
podczas Jazzfest Berlin 1997 i z którą regularnie wyrusza
w trasy koncertowe po różnych krajach. W 1995 r. wystąpił na podium
Ruhr-Rock-Festival w Bochum
z grupą Martina Gassmann & Band, uzyskując I nagrodę.
Uczestniczył w słuchowiskach radiowych emitowanych live z aktorami i
zespołami. Wziął udział
w realizacji Orfeusza Louisa Andriessena na scenie w Amsterdamie, a także
opery Der Sprung Georga Hajdu. Był wykonawcą partii solowej w Bons na małą
orkiestrę
i improwizatora Theo Loevendiego. Jest członkiem duetu gitar
elektrycznych Shraeng, który uprawia współczesną muzykę
„klasyczną” (komponowali dla nich Moritz Eggert i Theodor
Pauss). Jest autorem i wykonawcą muzyki do kilku filmów, m.in. 040
Volkera Sattela (film bez słów o Hamburgu). |