|
ur. 1927 w Czechowicach-Dziedzicach, zm. w 2001 w
Berlinie. W latach 1949–56 studiował w pwsm w Katowicach grę na
fortepianie u Wandy Chmielowskiej i kompozycję u Bolesława Woytowicza;
studia kompozytorskie kontynuował na przełomie 1962–63 u Nadii
Boulanger w Paryżu. Od 1967 r. prowadził klasę kompozycji w pwsm w
Katowicach, w latach 1970–74 kierował Katedrą Teorii i Kompozycji
tej uczelni. Na przełomie 1970–71 był stypendystą daad w Berlinie
Zachodnim. W 1973 r. został powołany na stanowisko profesora zwyczajnego
zachodnioberlińskiej Akademie der Künste, gdzie objął klasę
kompozycji po Borisie Blacherze.
W 1963 r. odkrył i usystematyzował tzw. dźwięki kombinowane,
generowane przez instrumenty dęte drewniane.
W 1990 r. otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Wilhelmińskiego
w Münster, a w 1994 – doroczną nagrodę Związku Kompozytorów
Polskich. Od 1970 r. prowadził seminaria i kursy dotyczące
własnych technik kompozytorskich na głównych uczelniach muzycznych i
uniwersytetach m.in. Danii, Niemiec, Finlandii, Polski i Słowacji. Jego
utwory wykonywane są na festiwalach muzyki współczesnej, m.in. na Międzynarodowych
Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, Światowych Dniach Muzyki
mtmw, Warszawskiej Jesieni, Time of Music w Viitasaari, Gulbenkian Music
Festival
w Lizbonie, Inventionen w Berlinie, „Alternatywach” w Moskwie,
„Kontrastach” we Lwowie. Witold Szalonek jest autorem prac
teoretycznych dotyczących m.in. twórczości Fryderyka Chopina,
Claude’a Debussy’ego, sonoryzmu oraz dźwięków
kombinowanych.
Ważniejsze utwory: Wyznania – tryptyk na głos
recytujący, chór mieszany i orkiestrę kameralną do słów K. Iłłakowiczówny
(1959), Concertino per flauto ed orchestra da camera (1962), Les Sons na
zespół symfoniczny (1965), Quattro monologhi per oboe solo (1966),
Mutazioni na orkiestrę kameralną (1966), Improvisations sonoristiques na
klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968), 1+1+1+1 per 1-4 strumenti
ad arco (1969), Aarhus Music na kwintet dęty (1970), Concerto for Strings
(1971–75), Musica concertante per violbasso ed orchestra (1977),
Proporzioni III per violino, violoncello e pianoforte (1977), Trio per
oboe, clarinetto e fagotto (1978), Take the game… dla sześciu
perkusistów (1981), Alice’s Unknown Adventures in the Fairy Land of
percussion dla jednego perkusisty (1981) Little b-a-c-h Symphony na
fortepian i orkiestrę symfoniczną (1981), d. p.’s Five Ghoulish
Dreams na saksofon altowy solo (1985), Inside? – Outside? na klarnet
basowy i kwartet smyczkowy (1987), Toccata e corale per organo (1988;
wersja na fortepian 1990), Elegia na śmierć przyjaciela na klarnet i
fortepian (1989), Invocazioni per due chitarre (1992), Głowa Meduzy na
1–3 flety in C lub 1–3 flety proste (1992), Sept epigrammes
modernes wg G. Hoffnunga na kwartet saksofonowy (1993), Symfonia rytuałów
na kwartet smyczkowy (1991–96), Meduzy sen o Pegazie na róg i flet
prosty (1997), Miserere na 12-głosowy mieszany chór solistów (1997),
Haut-bois mon amour na obój solo, dwie harfy, kotły i orkiestrę
smyczkową (1999), Posejdon i Meduza na dwa flety piccolo, flet altowy,
krotale i flet basowy (2001).
Inside? – Outside? na klarnet basowy i kwartet
smyczkowy napisałem dla Harry’ego Sparnaaya. Jest to utwór jednoczęściowy;
ukończyłem go wiosną 1987 r. Jego prawykonanie, dokonane przez
Harry’ego Sparnaaya oraz Kwartet Śląski, odbyło się 25 lipca
1988 r. na festiwalu „Time of Music” w Viitasaari w Finlandii.
Czas trwania utworu: ca. 26’30.
Witold Szalonek
(z książki programowej wj 1988)
|