homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Adam Sroka

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1959 w Krakowie, ukończył teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz wydział reżyserii dramatu pwst (1989). Jeszcze jako student rozpoczął współpracę reżyserską ze Starym Teatrem w Krakowie; jego debiutem był Taniec śmierci Augusta Strindberga (1988).
Dominującą pozycję w realizacjach Sroki zajmują adaptacje prozy, m.in. Hermana Hessego, Susan Sontag, Antoniego Czechowa i Ödöna von Horvátha, a także utworów poetyckich Charlesa Baudelaire’a i Arthura Rimbauda.
Wysoko oceniona przez krytykę została jego adaptacja Ptaśka Williama Whartona (dwukrotnie: w Starym Teatrze w 1989 r. i w warszawskim Teatrze Dramatycznym
w 1991 r.), następnie spektakle poetyckie Sezon w piekle wg Rimbauda w Teatrze Dramatycznym
w Warszawie (1992) i Kwiaty zła wg Baudelaire’a w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu (1999), a także Zestaw podróżny do śmierci wg eksperymentalnej powieści Susan Sontag, zrealizowany z zespołem warszawskiego Teatru Rozmaitości (1995).
Przedstawienia Adama Sroki określa się często mianem teatru autorskiego, reżyser bowiem nie tylko dokonuje adaptacji literatury niedramatycznej, lecz sam projektuje scenografię, dobiera muzykę. Tak było m.in. w spektaklach Sala nr 6 czyli Wariaci na lodzie wg opowiadania Czechowa (Teatr im. Jaracza w Olsztynie w 1996, Teatr im. Kochanowskiego w Opolu w 1998)
i Epoka śmiechu wg von Horvátha (Teatr im. Jaracza w Olsztynie, 1998).
W 1996 r. Adam Sroka objął na trzy sezony stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru im. Kochanowskiego w Opolu, gdzie zrealizował przedstawienie Dziady albo Młodzi czarodzieje (wybór fragmentów z Dziadów Mickiewicza) – swoje największe dotychczasowe osiągnięcie artystyczne,
w którym „przemawia do słuchaczy wprost, bez nadużycia pośrednictwa historycznych odniesień” (Ja-cek Sieradzki, „Polityka”, 1998/7). Spektakl ten przyniósł Adamowi Sroce Grand Prix na XXIII Ogólnopolskich Konfrontacjach „Klasyka polska” (1998), I Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Inscenizacji Dzieł Polskich Romantyków (1999), a także Nagrodę Promocyjną Prezydenta Opola.
W ostatnich sezonach reżyser częściej sięga po sztuki współczesne, m.in. z nurtu „młodych brutalistów”: Ogień w głowie Mariusa von Mayenburga (Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2000), Płonąca kukła Kerstin Specht (Teatr im. Jaracza
w Olsztynie, 2000).
Z początkiem sezonu 2001/02 objął dyrekcję Teatru Powszechnego im. Kochanowskiego w Radomiu; wystawił tu własną wizję Na dnie Gorkiego (pt. Złoty sen w stanie nieważkości), Romea i Julię Szekspira, a także zorganizował „Tydzień Sztuk Odważnych” – przegląd polskiej dramaturgii współczesnej, dotychczas nie publikowanej i nie granej na scenie.