|
ur. 1962 w Offenbach, zaczął grać na fortepianie
jako siedmiolatek. W latach osiemdziesiątych przerzucił się z muzyki
pop na jazz i przyłączył do zespołu kooperative new jazz/artist (Wiesbaden)
– „kooperatywy” muzyków- improwizatorów. Był to dla
niego okres intensywnej nauki, nowych kontaktów artystycznych
i rozwoju własnych idei muzycznych.
Uwe Oberg jest przede wszystkim improwizatorem. Zainspirowany free-jazzem,
rozwinął unikatowe techniki pianistyczne, wśród nich również gry na
fortepianie preparowanym. Jest także twórcą muzyki komponowanej.
Ponadto znany jest z wybitnych interpretacji muzyki jazzowej.
Obecnie jest liderem dwóch zespołów: kwartetu, w którym obok niego
grają Matthias Schubert (saksofon tenorowy), J. Wuchner (bas) i J.
Fischer (bębny), oraz tria z Georgiem Wolfem (kontrabas) i J. Fischerem.
Kwartet Oberga początkowo ograniczał się do muzyki Johna
Coltrane’a, obecnie prezentuje głównie kompozycje swego lidera.
Oberg chętnie improwizuje wspólnie z muzykami różnych stylów, a nawet
kultur; upodobał sobie szczególnie granie w duetach. Grywa np. z
Ulrichem Böttcherem (elektronika), a w Duo Xu Fengxia (guzheng, wokal)/Uwe
Ober – Paul Lovens (perkusja) uprawia tradycyjną i nowoczesną
muzykę chińską.
Współpracuje z twórcami innych dziedzin sztuki; działa na styku muzyki
i teatru, baletu, multimediów (instalacje), ostatnio – filmu
niemego; od 1990 r. pracuje m.in. dla Deutsche Filminstitut / Filmmuseum
Ffm.
Występował z tak renomowanymi artystami, jak Alfred Harth, Peter Kowald,
Xu Fengxia, Matthias Schubert, Philippe Micol, Uli Phillipp, Tony Oxley,
Sven-Ake Johansson, Rudi Mahall, Urs Leimgruber, Saadet Türköz, Luigi
Archetti, Heinz Sauer, Subroto Roy Chaudhuri i in.
Po trzyletnim pobycie w Kolonii zamieszkał ponownie w Wiesbaden. |