|
ur. 1947 w Warszawie, studiował kompozycję i reżyserię
dźwięku w pwsm (obecnie Akademii Muzycznej)
w Warszawie u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza
Kotońskiego (1965–74); muzykę komputerową pod kierunkiem Lejarena
Hillera; programowanie w Instytucie Matematyki Polskiej Akademii Nauk
(1973–74). Dwukrotnie, w 1974 i 1976 r., uczestniczył w Międzynarodowych
Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadcie.
Od 1973 r. pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, a w 1978
– w Center for the Creative and Performing Arts at suny, Buffalo.
Oprócz utworów na instrumenty akustyczne komponuje muzykę komputerową,
tworzy performance i instalacje dźwiękowe; ponadto grywa w zespołach
muzyki improwizowanej.
Współzałożyciel grup kompozytorskich: kew (1973–75, wraz
z Wojciechem Michniewskim
i Elżbietą Sikorą), Cytula Tyfun da Bamba Orkiester (1981), Niezależne
Studio Muzyki Elektroakustycznej (1982–84), zespół Light from
Poland (1985 –87), interdyscyplinarna grupa Pociąg Towarowy (od
1986 r.), ch&k Studio (od 1989 r., wraz z Markiem Chołoniewskim),
European Improvisation Orchestra (1996–98), ch&k&k (od 1999,
wraz z Markiem Chołoniewskim i Włodzimierzem Kiniorskim).
Otrzymał m.in. Nagrodę Solidarności (1985), Nagrodę im. Norwida (2003)
i Związku Kompozytorów Polskich (2003). W 1998 r. został wyróżniony
nagrodą nowojorskiej Foundation for Contemporary Performance Arts.
Udzielał się jako dziennikarz
i krytyk; współpracował z „Tygodnikiem Literackim”
(1990–91)
i sporadycznie z działem muzyki Telewizji Polskiej (1992–94).
Pełnił liczne funkcje społeczne. Był wiceprezesem Polskiej Sekcji mtmw
(1989–92), dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej
„Warszawska Jesień” (1995–98), wiceprezesem
(1995–99)
i prezesem (1999–2003) Związku Kompozytorów Polskich. Od
2000 r. jest wiceprezesem Polskiej Rady Muzycznej.
Od 2001 r. wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2003 r. jest członkiem
Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej i członkiem Rady Programowej Narodowej
Galerii Sztuki „Zachęta”.
Obok muzyki na instrumenty tradycyjne, elektroniczne i komputery, tworzy
m.in. instalacje dźwiękowe (Nogi,1993; Przejście,1994; Rzeźba radiowa,
1994; Dotykać węża od środka, 2003).
Od 1992 r. wraz z zespołem Pociąg Towarowy (Piotr Bikont –
recytacje, Tomasz Stańko – trąbka, Włodzimierz Kiniorski –
saksofony, Marek Chołoniewski – komputery, Krzysztof Knittel
– syntezator i sampler) grywa muzykę na żywo do projekcji filmów
niemych: Schatten (reż. Arthur Robinson, 1923), Orlaks Hände (reż.
Robert Wiene, 1924), Faust (reż. Friedrich Wilhelm Murnau, 1926), Aelita
(reż. Jakow Protazanow, 1924), Eden (reż. Andrzej Czeczot, 2000). |