|
Andrzej Izdebski, ur. 1975, muzyk-improwizator,
kompozytor, muzykolog i producent. Studiował muzykologię na
Uniwersytecie Warszawskim. W zakresie gry na gitarze jest samoukiem. Pod
wpływem eksperymentów nad poszerzeniem możliwości sonorystycznych
gitary oraz zainteresowania mikrotonowością, zamówił wykonanie dwóch
wyjątkowych instrumentów: gitary bezprogowej oraz barytonowej gitary
bezprogowej, które stały się jego głównymi instrumentami.
Wykorzystuje swą wiedzę w zakresie etnomuzykologii (Afryka, Inuici,
Indie, Tuwa) dla techniki współczesnej improwizacji.
Działalność muzyczną rozpoczął na początku lat 90. jako gitarzysta
zespołów hard core’owych i metalowych. W 1994 r. wszedł w okres
fascynacji jazzem. Do 1997 r. działał
w warszawskim środowisku jazzowym, w 1998 r. podjął współpracę
z muzykami kręgu gdańskiego.
W 1999 r. występował z zespołami Mazzoll&Arhythmic Perfection,
Diffusion i Zespołem Improwizacji Petera Kowalda, a także z Ryszardem
Tymańskim i Mikołajem Trzaską, założył Boys Band Trio, z którym
nagrał materiał na płytę „Curvatura Grande”, ponadto
zainicjował współpracę z tancerką Ilianą Alvarado (projekt
„Sens V”, czerwiec
1999). Wraz z perkusistą Michałem Gosem utworzył duet Sonus Akrobata
(projekty: „Sonus Akrobata” na gitarę i werbel,
„Mandragora”
na gitarę barytonową i kotły).
Od 2000 r. ma swoje studio nagraniowe, w którym zarejestrował m.in.
materiały Michała Górczyńskiego, Marka Rogulskiego, Zbigniewa Szmatłocha
i Zdzisława Piernika. Prowadzi niezależną wytwórnię Kariatyda Records.
W latach 2000–04 grał z muzykami reprezentującymi muzykę
alternatywną i awangardową, jak m.in.: Noel Akchote, Alexander
Alexandrov, Trey Gunn, Henry Kaiser, Sergei Letov, Vladislav Makarov, Pat
Mastelotto, Zdzisław Piernik, Ye Chun Park, Terry Riley, Soren Rudolf,
Sergei Starostin, Tadeusz Rudnik, Misha Yudinich.
Występował na prestiżowych festiwalach muzycznych: Gdynia Sumer Jazz
Days (1998 – koncert przed Jamesem Brownem), skif (2000, 2001,
2004), Warsaw Sumer Jazz Days (2001) i Alternativa (2000) – a także
teatralnych, jak Malta (1998), Okna (2003) oraz na Szentendre Performance
Festival (2003).
Obecnie Andrzeja Izdebskiego można usłyszeć w multimedialnym triu wraz
z Michałem Górczyńskim (klarnet, ruch sceniczny) i vj Có-kierem, w
zespole Laam Pass, łączącym swobodną improwizację
z muzyką noise, a także w zespole Kazika Staszewskiego. |