|
ur. 1966 we Fryburgu Bryzgowijskim,
rozpoczął od muzykowania w lokalnych grupach punkowych, rockowych, a także
w zespołach instrumentów dętych. Regularne studia odbył w Wyższej
Szkole Muzycznej we Fryburgu (śpiew, perkusja, tuba), następnie w
Kolonii, gdzie jego profesorami byli H. Gelhart (tuba) i J. Fritsch
(kompozycja). Kształcił się również w zakresie muzyki elektronicznej
oraz improwizacji. W 1997 r. odbył kurs pod kierunkiem Ramamaniego z
Carnataka College of Percussion. Od 1990 r. mieszka w Kolonii.
Występuje w salach koncertowych, studiach i teatrach, współpracuje z
wieloma zespołami
i orkiestrami. Najbardziej znany jest jednak ze swych unikatowych koncertów
solowych. Obecnie koncentruje się na muzyce improwizowanej i kompozycji.
Ponadto prowadzi warsztaty gry na tubie
i improwizacji.
Od 1989 r. grał z tak znanymi muzykami jazzowymi, jak Tomasz Stańko,
Lester Bowie, Jasper van’t Hof, Paul Lovens, Ernst Reijseger
i in. Był współrealizatorem projektów: Humannoise Congress Wiesbaden
(1994), Lester Bowie’s Brass Fantasy (1995 i 1996),
Real-TimeMusicMeeting (1999), Jazzfest Berlin. Nagrywał z zespołami:
Arthur Blythe Quartett, Hannes Zerbe/Willem Breuker Blech Band, October
Orchestra Amsterdam, Matthias Schubert Sextett. Od 1999 r. jest
liderem tria (z M. Schubertem
i W. Wierbosem). W 2002 r. otrzymał omi-Arts Stipendium w Stanach
Zjednoczonych, w 2003 r. – nagrodę „Jazzpott” w Essen.
W 2000 r. odbył podróż artystyczną do Namibii i Stanów Zjednoczonych.
Występował także w Indiach.
Dysponuje znacznym doświadczeniem w dziedzinie teatru muzy-cznego;
komponuje muzykę teat-ralną, brał udział w wielu produkcjach, m.in.
Blauzone (Theater Ho-ra, Zurych, 1996), Rinderwahnsinn Johna von Dueffela
(Schauspiel Bonn, 1999), Balkonszenen i Othel-lo.therapie (odpowiednio
2000
i 2001), Kupiec wenecki Szekspira (Landestheater Linz, 2001).
W 2000 r. był wykonawcą partii solowej w operze kameralnej Idyllen
Thomasa Beimela. |