homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Barbara Hannigan

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







Barbara Hannigan jest Kanadyjką, studiowała pod kierunkiem Mary Morrison na uniwersytecie
w Toronto, uzyskując kolejno bakalaureat (1993) i magisterium (1998) w dziedzinie muzyki. Dalsze nauki pobierała w Banff Centre for the Arts, the Steans Institute for Young Artists w Ravinii, Centre d'arts w Orford i wreszcie w Królewskim Konserwatorium
w Hadze, gdzie jej profesorem był Meinard Kraak.
Kreowała rolę Saskii de Vries
w operze Louisa Andriessena/Petera Greenawaya Writing to Vermeer na scenie Nederlandse Oper (grudzień 1999); spektakl ten prezentowany był następnie na festiwalach w Adelaidzie (Australia) i w nowojorskim Lincoln Center. Brała też udział
w koncertowych wykonaniach tej opery w Queen Elizabeth Hall
w Londynie (z London Sinfoniettą, 2002).
Inne role operowe Barbary Hannigan to Lucia w Gwałcie na Lukrecji Brittena (Montpellier), Despina
w Cosď fan tutte Mozarta (Edmonton Opera), Amor w Orfeuszu i Eurydyce Glucka (Cleveland i Toronto), Larinda w Larinda e Vanesio Hassego (Amsterdam), partie tytułowe
w Przygodach Liska-Chytruska Janáčka (Haga), La Cantadina i La Fantesca Hassego (Amsterdam), Bastien w Bastien und Bastienne Mozarta (Kolonia), Arethuze
w Acteonie Charpentiera (Toronto), Dalinda w Ariodante Haendla (Toronto).
Ostatnio dorobek ten został wzbogacony o partię Lizy w Wet Snow Jana van de Putte (światowa prapremiera w holenderskiej National Reisopera), Armidy
w Haendlowskim Rinaldo (wykonanie koncertowe, Toronto) oraz Anne Truelove w Żywocie rozpustnika Strawińskiego (Szwajcaria). Najnowsze plany obejmują m.in. udział w Weselu Strawińskiego
(z Orkiestrą Radia Holenderskiego pod dyr. Eötvösa) oraz angaż
w Nederlandse Oper w sezonie 2004/05.
W styczniu 2003 r. Barbara Hannigan dała prapremierę opery One Michela van der Aa. Świetnie przyjęty przez krytykę spektakl pokazany został na kilku scenach Holandii, powędrował też na Berliner Festwochen, paryski Festival d'Automne, na Biennale w Zagrzebiu, do Sankt Petersburga, Budapesztu, Brukseli i Oslo.
W 2003 r. śpiewaczka udała się
w podróż artystyczną do Rosji jako solistka Schönberg Ensemble pod dyrekcją Reinberta de Leeuw.
Z zespołem tym, podobnie jak
z Asko, współpracuje regularnie. Sporadycznie koncertuje z wieloma innymi, by wymienić musikFabrik, Ives Ensemble i London Sinfoniettę.
Zebrała doskonałe recenzje za swą partię w Mysteries of the Macabre Ligetiego, którą prezentowała w Kanadzie, Niemczech (Berlin, Frankfurt n. M., Kolonia), Finlandii, Holandii i Austrii.
W sierpniu 2003 r. debiutowała na londyńskich Promsach w Aventures i Nouvelles Aventures Ligetiego z London Sinfoniettą pod batutą
P. Eötvösa; w tym samym sezonie brała udział w wykonaniu Requiem tegoż kompozytora z Bamberger Symphoniker pod dyrekcją Jonathana Notta. W jej bogatym repertuarze koncertowym znajdują się ponadto Higgelty Piggelty Pop Knussena (z Cleveland Orchestra), Songs and a Sea Interlude tegoż kompozytora (z Toronto Symphony Orches-tra), Kantata myśliwska i Kantata
o kawie Bacha (z amsterdamskim Combattimento Consort).
Barbara Hannigan była solistką orkiestr: Esprit, Die Kleine Konzert, Gurzenicher (Kolonia), Frankfurckiej Orkiestry Barokowej, holenderskich i niemieckich orkiestr radiowych. Pracowała
z takimi dyrygentami, jak Reinbert de Leeuw, Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Ingo Metz-macher, Oliver Knusssen, Michael Gielen, Peter Eötvös, Dennis Russell Davies i Stuart Bedford.