homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Cezary Duchnowski

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1971 w Elblągu. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów Studia Kompozycji Komputerowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Z placówką tą związany jest do chwili obecnej jako wykładowca. Wraz z Marcinem Rupocińskim założył grupę artystyczną Morphai, podejmującą inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym. Stale współpracuje z Agatą Zubel, realizując recitale na głos i komputer.

Ważniejsze utwory: Impresje żuławskie na orkiestrę kameralną (1993), Chmielowy poemat na sopran, chór aktorów i wielką orkiestrę symfoniczną (1996), Liryki z motłochu myśli niczyich na chór, trzy soprany, fortepian
i klawesyn (1996), Krany, koncert performance na fortepian, sopran
z udziałem kwintetu teatru tańca oraz aktora (1997), Hypér tes morphés na sopran, saksofon i taśmę (1998), Morphai, spektakl multimedialny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z tańcem, performance’em i wideo (1998), Medianty na kwartet smyczkowy, klawesyn i fortepian (1998), Gry, spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne, z udziałem tancerzy i aktora (1998), Wernisaż na fotografię, fortepian i taśmę (1999), Ludus na orkiestrę symfoniczną (2000), Ovinu Malkeinu na taśmę (2000), Monada I na akordeon i dwoje skrzypiec (2001; wersja na klawesyn i dwoje skrzypiec – 2002), Sekwencje, spektakl audiowizualny (2001), Początek, audycja na lektora i elektronikę (2001), Postęp na sopran i elektronikę (2001), Cel, audycja nr 2 na lektora i elektronikę (2002), Wyczochraczone na komputer (2002), Trawy rozczochrane na głos
i komputer (2002), Triady na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002), monada 2 na sopran, trąbkę i komputer (2003), Meloodia for Arvo Pärt na cztery głosy męskie i taśmę (2003), monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003), monada 4 na Barona, Wojtasika i komputer (2004).

monada 3
Cykl monad jest odbiciem poszukiwań nowych jakości muzycznych poprzez zastosowanie nowoczesnych środków wyrazu. Poszukiwania te prowadzone są tu na poziomie podstawowych komponentów utworu. Wiąże się to z koniecznością głębszej ingerencji w materię dźwiękową. Stąd użycie komputera – instrumentu, którego otwarty potencjał w dużym stopniu pomaga w odnalezieniu nowego oblicza elementarnych właściwości muzyki, nieobarczonej ciężarem pozamuzycznych treści. Oprócz zakomponowania dźwiękiem określonej czasoprzestrzeni, można tu „komponować” same instrumenty. Taka sytuacja pozwala obcować z istotą muzyki. Pozwala kształtować jej punkt wyjścia i zarazem conditio sine qua non – brzmienie, które samo w sobie ma charakter indywidualny. To ono stanowi nierozdzielną substancję, z której składa się muzyczny byt, jest – jak monada Leibniza – zamkniętym kosmosem.
Cezary Duchnowski

harmonium duo
W skład zespołu wchodzą dwaj bracia bliźniacy – Grzegorz i Radosław Toporowscy. Obydwaj są studentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu Jerzego Łukasiewicza. Różnorodność repertuarowa pozwala zespołowi na uczestnictwo w koncertach kameralnych, wernisażach, bankietach, audycjach szkolnych oraz innych okolicznościowych imprezach. Za swoją działalność muzyczną akordeoniści zostali uhonorowani stypendium Prezydenta Miasta Legnicy oraz Ministra Kultury.
Duet ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach w kraju i za granicą, m.in. III nagrodę na Międzynarodowych Konkursie Muzyki Kameralnej w Jaworze (1999),
I nagrodę na Mławskim Festiwalu Akordeonowym (2000), II nagrodę na Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2002), I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym
w Chełmie (2004) oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie w Klinghental (Niemcy, 2004)