homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Edith Canath de Chizy

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1950 r. w Lyonie, od 1970 r. mieszka w Paryżu. Ukończyła dwa fakultety na Sorbonie. Studia muzyczne odbyła w paryskim Conservatoire National Supérieur, zdobywając pierwsze nagrody z wielu przedmiotów, w tym z analizy i kompozycji. Jest uczennicą Ivo Malca i Maurice’a Ohany, z którym zetknęła się w 1983 r. podczas studiów elektroakustycznych oraz wspólnej pracy w ramach Groupe de Recherche Musicale.
Jest laureatką kilku prestiżowych nagród, w tym Prix Hervé Dugardin (1987), nagrody Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów unesco za kompozycję Yell (1990), Prix Enesco (1991), Prix Paul-Louis Weiller (1992), nagrody Młodych Talentów Muzycznych sacd (1998) i specjalnego wyróżnienia na Konkursie Księcia Monako za koncert wiolonczelowy Moera (1999); ponadto otrzymała rekomendację do nagrody Victoires de la Musique w 2000 r. W 1994 r. uhonorowana została odznaczeniem Chevalier des Arts.
W sezonie 1997/98 była composer-in-residence w Arsenale w Metzu.

Ważniejsze utwory (od 1984): Tlaloc na perkusję (1984), Nyx na troje skrzypiec (1984), Livre d’heures na kwartet wokalny i zespół instrumentalny (1984), Yell na orkiestrę (1985), Black-Light na obój, altówkę, kontrabas
i fortepian (1986), Llama na chór a cappella (1986), Kyoran na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i perkusję (1987), Appels na obój, skrzypce, wiolonczelę, klawesyn i perkusję (1989), De Noche na orkiestrę (1991), SiloĎl na 12 smyczków (1992), Canciones na 12 głosów (1992), Alphae na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i perkusję (1993), Tombeau de Gilles de Rais, oratorium na dwa głosy solowe, chór dziecięcy z jednym solistą, chór mieszany i orkiestrę (1993), Exultet, koncert na skrzypce i orkiestrę (1995), Messe de l’Ascension na 12-głosowy zespół wokalny, chór liturgiczny, głos dziecięcy i zespół instrumentalny (trzy wersje: krótka, koncertowa i liturgiczna, 1996), Estampes na perkusję i fortepian (1997), Danse de l’aube na kontrabas (1998), Moera, koncert wiolonczelowy (1998), Mobiles immobiles na fortepian (1998), Irisations na skrzypce (1999), Tiempo na trio smyczkowe (1999), Véga na organy (2000), Exil na sześć głosów i sześć wiolonczel, do tekstów M. Cwietajewej (2000), Vivere na kwartet smyczkowy (2001), Ode ą Purcell na osiem głosów, dwa flety proste, wiolonczelę i klawesyn (2001), To gather paradise na chór mieszany do tekstów E. Dickinson (2001), Alio na orkiestrę (2002), Clair et noir na 12 głosów mieszanych, klawesyn i perkusję (2002), Formes du vent na wiolonczelę solo (2003), Falaises na kwartet smyczkowy i wiolonczelę (2003), Nedjma na orkiestrę (2003), Intrada: La SeptiŹme trompette na orkiestrę (2004), La SorciŹre de Jasmin, oratorium na chór mieszany i zespół instrumentalny (2004), Quatrains na 12 głosów solowych (2004).

Quatrains
Minęło już kilkanaście lat od czasu, kiedy zetknęłam się z poezją Emily Dickinson. Zainspirowana nią napisałam dwa utwory: Lands Away (1999) oraz To gather paradise (2001).
Kiedy spotkałam Claire Malroux, francuską tłumaczkę poetki, odkryłam Quatrains, które właśnie przetłumaczyła. Zadziwiła mnie zbieżność pomiędzy zwięzłością wierszy a moją własną koncepcją formy, równie zwięzłej i krótkiej, nie zostawiającej miejsca na rozwój.
Ten utwór również artukułuje czteroczęściowość (tytułowe quatrains): To wait Eternity, With Death to be, Auroral Light i This is Immensity.
Poza tym, kompozycja należy do serii o pokusach (Les Tentations) zespołu Musicatreize. Emily Dickinson, jak podkreśla Claire Malroux, jest „poetką progu, przejścia pomiędzy widzialnym a niewidzialnym”. Pokusa tkwi w kontemplowaniu wieczności, w której dopełniło się jej życie:

The Stimulus, beyond the Grave
His Countenance to see
Supports me like imperial Drams
Afforded Day by Day
Edith Canat de Chizy