homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Bernard Cavanna

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1951, studiował u Henriego Dutilleux, Georgesa Aperghisa, Paula Méfano i Aurela StroĎ. W sezonie 1985/86 przebywał jako stypendysta w rzymskiej Villa Medici; w 1998 r. otrzymał nagrodę sacem, w 1999 - Międzynarodową Nagrodę unesco.
Komponował na zamówienie Radia France i Orkiestry Filharmonicznej Radia Francuskiego. Szczególnym zainteresowaniem darzy teatr muzyczny; współpracował z takimi artystami, jak Antoine Vitez, Stuart Seide, Daniel Martin i Xing Xiang Gao, z choreografami Caroline Marcadé, Angelin Preljocaj i Odile Duboc. Od dwunastu lat pracuje regularnie z reżyserem Alainem Fleischerem.
Poza działalnością twórczą zajmuje się również edukacją; od 1987 r. kieruje szkołą muzyczną w Gennvilliers pod Paryżem. Ponadto jest animatorem znanego zespołu 2e2m.
Wraz z Laurence'em Pietrzakiem zrealizował film dokumentalny poświęcony rumuńskiemu kompozytorowi Aurelowi StroĎ, wyróżniony nagrodą specjalną jury festiwalu "Classic in images", organizowanego przez Muzeum Luwru.

Ważniejsze utwory: Io na mezzosopran, chór 3-głosowy i 11 instrumentów do tekstu wg Ajschylosa (1979-80), Chants cruels (La Confession impudique) opera do libretta D. Martina, wg powieści Tanizakiego (1987-92; nowa wersja 2000), Messe un jour ordinaire na głosy, chóry
i 15 instrumentów (1993-94), La marche Caulaincourt na zespół instrumentów dętych (1993), Trio avec accordéon na skrzypce, wiolonczelę
i akordeon (1995), Koncert skrzypcowy (wersja z orkiestrą 1998-99; wersja z zespołem 2002), RaphaĎl, reviens, opera dziecięca do libretta
M. Berettiego (2000), Cruel songs na sopran i orkiestrę (2000), Trio na klarnet, kontrabas i marimbę (2001), Cinq pi?ces pour harpe (2001), Lento semplice e tango na orkiestrę (2001), Jodl IV na marimbę (2002), Kwintet na obój, rożek angielski, dwie wiolonczele i harfę (2001).

Trio avec accordéon to punkt centralny twórczości Bernarda Cavanny. Jego źródeł należy szukać w materiale Mszy na dzień powszedni (Messe un jour ordinaire). Z kolei Trio miało stać się później bazą materiałową
II części Koncertu skrzypcowego.
Utwór jest czteroczęściowy; trzy pierwsze części są krótkie, pomyślane jako "przygotowanie" do czwartej, ostatniej, zainicjowanej przez powolne ostinata. Zwraca uwagę niezwykle oryginalne brzmienie utworu. Uprzywilejowane miejsce akordeonu nie jest tu przypadkiem, instrument ten drogi jest sercu Cavanny. W utworze można wykryć rumuńskie rytmy "aksakowe", co wskazuje na silne związki łączące kompozytora z Europą Południowowschodnią, z Ukrainą,
z Uzbekistanem…
Prawykonanie Tria odbyło się w Brest (Francja) 31 stycznia 1996 r.
i było dziełem Tria Allers-Retours. W swym kształcie finalnym kompozycja zaprezentowana została przez tych samych muzyków na Festiwalu w Strasburgu we wrześniu 1997 r.
Utwór dedykowany jest Dominique Druhen. Czas trwania: 12 min.