|
ur. 1971 w Warszawie. W 1996 r. ukończył z wyróżnieniem
warszawską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego,
a w 1999 r. – studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie
pod kierunkiem Paula Pattersona. W latach 1993–97 uczestniczył w Międzynarodowych
Kursach dla Młodych Kompozytorów (ptmw) oraz w I Międzynarodowych
Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn (Holandia, 1995).
Jego utwory były wykonywane w ramach festiwali takich jak: Forum Lutosławskiego,
Musica Polonica Nova, Gaude Mater, AudioArt, XIV
Synthesizer-Musik-Festival w Brunszwiku, Musica del Novecento w Rzymie,
European Youth Music Festival Copenhagen ’96, Park Lane Festival w
Londynie, Światowe Dni Muzyki w Rumunii oraz odtwarzane na antenach wielu
radiofonii europejskich. Niektóre są dostępne na płytach
wyprodukowanych przez pwm, dux, zpr Records, Universal Music, Polskie
Nagrania i Acte Préalable. Płyta
z I Kwartetem smyczkowym w wykonaniu kwartetu dafO, wydana przez pwm/dux,
otrzymała nagrodę „Fryderyk 2002”.
W kwietniu 2000 r. jego kompozycja Lutosławski in memoriam na obój
i fortepian została wybrana przez Associated Board of Royal Schools of
Music do programu egzaminacyjnego szkół angielskich i pozostanie w nim
do 2006 r.
M. Zieliński jest laureatem wielu konkursów w Polsce i za granicą.
Otrzymał m.in.: II Nagrodę Kapituły Krytyków II Forum Młodych
Kompozytorów w Krakowie (1994), II Nagrodę w VI Konkursie Muzyki
Syntezatorowej i Komputerowej (Niemcy, 1995), II Nagrodę
w I Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” (1995),
III Nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava 96
(Czechy, 1996), III Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Gdańsk
1997, Nagrodę Główną w Konkursie ptmw na Projekt Multimedialny (1999),
Alan Bush Composition Prize (Wielka Brytania, 1999), Josiah Parker
Composition Prize (Wielka Brytania, 1999).
Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1995) oraz zdobywcą British
Council Fellowship Award (1998). W latach 1994–96 pełnił funkcję
wiceprzewodniczącego Zarządu Koła Młodych zkp. W roku 2000 pełnił
funkcję moderatora XX Międzynarodowych Kursów dla Młodych Kompozytorów
w Radziejowicach, a w 2003 r. – dyrektora kursu. Uczestniczył w
pracach krajowego jury festiwalu Światowe Dni Muzyki mtmw (2002 i 2004)
oraz Konkursów Kompozytorskich im. Tadeusza Bairda i „Musica
Sacra”. Od 2002 r. pełni funkcję wiceprezesa ptwm. Jest członkiem
zkp (Członek Zarządu Oddziału Warszawskiego), ptmw, sawp i zaiks.
Ważniejsze utwory: Miniatura na kwartet smyczkowy
(1989), Concertino na klarnet i fortepian (1991), Wariacje na klarnet
(1991), Miniatury na orkiestrę kameralną (1992), Perchoir na chór
mieszany i perkusję (1992–93), Capriccio na klarnet i fortepian
(1993), Sonata na akordeon (1993), Musica per archi a.d. 1993 (1993), I
Kwartet smyczkowy (1994), Vox Humana na perkusję i wiolonczelę
amplifikowaną (1994), Alone in
a crowd ... na saksofon altowy i taśmę (1994), Domine, quis habitabit na
chór mieszany a cappella (1995), Capriccio na skrzypce (1995), Clouds na
taśmę (1995), I Koncert fortepianowy (1995), Three Phrases na klarnet,
puzon, wiolonczelę i fortepian (1996), Tractus na chór mieszany a
cappella (1996), Shining na orkiestrę smyczkową (1996), a. na saksofon
altowy i fortepian (1996), I Symfonia (1996), Abruzzo – Imaginary
Landscape na orkiestrę kameralną (1997), Capriccio na orkiestrę
kameralną (1998), Lutosławski in memoriam na obój i fortepian (1999),
Brass Quintet (1999), Oratio na organy (2000), Fallen Angel na perkusję i
taśmę (2003), Sololis na fortepian (2004); muzyka teatralna i filmowa.
Utwór Fallen Angel (Upadły Anioł) skomponowalem w
2003 r.; inspirowany był postacią jednego ze słynnych maszkaronów z
katedry Notre Dame. Kompozycja jest dedykowana Stanisławowi Skoczyńskiemu.
Maciej Zieliński
|