homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Anna Zawadzka-Gołosz

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. Krakowie. W 1981 r. ukończyła wydział teorii muzyki w pwsm (obecnie Akademii Muzycznej) w Krakowie, a w 1987 r. - kompozycję
u Krystyny Moszumańskiej-Nazar w tejże uczelni. W latach 1986-87 uzupełniała studia kompozytorskie w Folkwang Hochschule für Musik, Theater und Tanz w Essen-Werden u Wolfganga Hufschmidta.
Podczas studiów i po ich ukończeniu współpracowała z Eksperymentalnym Studiem Polskiego Radia w Warszawie i Studiem Elektronicznym Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 1983-86 brała udział w Międzynarodowych Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, podczas których miała okazję współpracować m.in. z W. Lutosławskim, I. Xenakisem, W. Szalonkiem,
M. Shinoharą, F. B. MČche'em.
Jej utwory kameralne, symfoniczne i elektroakustyczne wykonywane były wielokrotnie w kraju (wszystkie ważniejsze festiwale muzyki współczesnej) i za granicą (Belgia, Holandia, Finlandia, Norwegia, Japonia, Niemcy, Francja, Rosja, Słowacja, Ukraina).
Od ukończenia studiów pracuje w Akademii Muzycznej w Krakowie; obecnie jako adiunkt prowadzi klasę kompozycji i wykłada przedmioty teoretyczne.

Ważniejsze utwory: A due na kontrabas i taśmę (1980), Pejzaż na dwie gitary i orkiestrę smyczkową (1983), Senza na kontrabas (1984), Esoterikos na sopran i kwartet obojowy (1985), Girare na perkusję i taśmę (1986), Ingradimenti - obraz w pięciu ujęciach na chór i orkiestrę (1987), Improwizacje ornamentalne na dwoje skrzypiec, klarnet, wiolonczelę, wibrafon i fortepian (1991), Źdźbła na perkusję (1992), Figury retoryczne na trzy kwartety smyczkowe, smyczki, obój, klawesyn i fortepian (1993), Poco a poco piu... na altówkę i fortepian (1995), Trio contra punctum na flet, obój i fagot (1996), Glissbigliando na obój i taśmę (1997), Mozartkugeln na flet (1998), Mirrors na orkiestrę smyczkową (1999), Fantazja i chorał na fortepian (2001), Witraż II na klarnet, wiolonczelę, wibrafon i akordeon, Metafrazy na kwartet smyczkowy (2001), Cadenza na kwartet smyczkowy (2001), Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem (2002), Tanviolingo-metamorphrases na skrzypce i fortepian (2003).

Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem powstało z inspiracji Krzysztofa Sadłowskiego, grającego na zaprojektowanej przez siebie, ośmiostrunowej gitarze. Jemu też zostało dedykowane i przez niego kilkakrotnie wykonane.
Partia solowa gitary nie ma wirtuozowskiego charakteru - jest raczej ascetyczna i podporządkowana nadrzędnej idei formy. Skierowana jest na niuanse brzmieniowe i "grę czasem". Bardziej od wirtuozowskiej formuły koncertu interesowało mnie zespolenie barw gitary
i orkiestry (przy zachowaniu tożsamości instrumentu solowego)
w przebiegu jednoczęściowej, monolitycznej formy, której kolejne fazy zmierzają jakby do utopijnego "unieruchamiania czasu". Radykalne przewężenia faktury, w miarę rozwoju formy, do sola gitary ze skrzypcami czy gitary z fortepianem, prowadzą do zamierzonych symulacji kadencji (przed kadencją właściwą) i zawieszania narracji. W ten sposób konwencja "czasu formy" koncertu zostaje złamana. Fortepian umieszczony w orkiestrze pełni funkcję barwowo-rezonansową.