homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

André Werner

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







André Werner
ur. 1960, studiował grę na gitarze klasycznej i oboju w Wyższej Szkole Muzycznej w Bremie (1980–86), a kompozycję w Hochschule der Künste w Berlinie pod kierunkiem Franka-Michaela Beyera (1986–92). Uzyskał wiele nagród i stypendiów twórczych, m.in. Fundacji Strobla w Baden-Baden (1991/92), Berliner Kunstpreis (1993), nagrodę-stypendium Villa Massimo w Rzymie (1995/96), nagrodę kompozytorską miasta Stuttgart (1993), nagrodę-stypen-dium Liebermanna (1994), stypendium weneckie w Centro Tedesco di Studi Veneziani (1995), stypendium Cité Internationale des Arts Paris (1998), Villa Aurora Aufenthaltsstipendium (2001) i Ernst-von-
-Siemens-Förderpreis (2001).
W 1998 r. ukazała się jego płyta autorska.
Opublikował kilka tekstów o muzyce.

Ważniejsze utwory: extinción na wielką orkiestrę (1990–91), Veglia na klarnet, róg, fortepian, dwie altówki, wiolonczelę, kontrabas i chór kameralny (1991), III, 1 na flety i live electronics (1992), II, 1 na forte-pian i zespół kameralny (1993–94), Tele-Vision, opera kameralna do libretta André Kellermanna (1993–94), II, 1 per stygia, per manes vehor na fortepian i zespół kameralny (1993–94), cante–grito na kwartet smycz-kowy (1994), IV, 1 na wielką orkiestrę (1995), Die Nachtblaue Fee/La Fata Turchina, opera kameralna dla dzieci do libretta Elisabetty Niccolini (1996–97), Titus A., opera wg Szekspira (1994–2004), Marlowe: Der Jude von Malta, opera (1998–2002), Jahnn-Lieder na kontratenor
i fortepian (1999–2000); muzyka teatralna: Stella (1998–99), Die Möwe (2001), Don Juan kommt aus dem Krieg (2002); muzyka filmowa, instalacje dźwiękowe.

II, 1 per stygia, per manes vehor, trzy szkice do koncertu fortepianowego (1993–94), to drugi z trzech komentarzy do mojej opery Titus A., opartej na dramacie Tytus Andronikus Szekspira (pozostałe dwa komentarze to III, 1 na flety i live electronics i IV, 1 na orkiestrę).
Część pierwsza kompozycji tworzy zamkniętą przestrzeń brzmie-niową, w której grupy akordów ćwierćtonowych w partiach instrumentów orkiestry otaczają niespieszny ruch w partii fortepianu.
Część druga to przeciwstawienie różnorodności barw instrumentalnych poszczególnych sekcji orkiestry kameralnej z niemal „za-mrożonymi” wejściami fortepianu. Faktury o znacznej gęstości
i ruchliwości występują tu na przemian z bezruchem, kiedy słyszy się jedynie wybrzmiewający (aczkolwiek amplifikowany) rezonans fortepianu (amplifikacja winna się skoncentrować na mikrodynamice wewnętrznej fortepianu, która bez tego nie byłaby słyszalna). Niektóre odcinki części drugiej można traktować także w perspektywie teatralnej.
Część trzecią wypełnia rozbudowane, wirtuozowskie solo fortepia-nowe. Dopiero pod sam koniec do fortepianu dołączają marimba
i trąbka, jako jedyne z całej orkiestry.
Tytuł II,1 per stygia, per manes vehor nawiązuje do zakończenia sceny 1 aktu II Tytusa Andronicusa:

Demetrius: Sit fas aut nefas, till I find the stream
To cool this heat, a charm to calm these fits,
Per Stygia, per manes vehor.

André Werner