|
Ute Wassermann
jest wokalistką i kompozytorką/performerką, improwizuje i wykonuje
utwory kompozytorów współczesnych. Studiowała pod kierunkiem Henninga
Christiansena w Akademii Sztuk Pięknych w Hamburgu, gdzie specjalizowała
się w dziedzinie instalacji dźwiękowych
i wokalnego performance'u; odbyła również klasyczne studia wokalne w
San Diego i Hamburgu (profesorowie: Carol Plantamura
i Arnold van Mill). Od 1984 r. wprowadza nowe typy technik wokalnych
wielogłosowych, w których różne sekwencje rejestru, barwy
i artykulacji nakładają się lub podlegają dekonstrukcji; techniki te służą
eksploracji zjawiska rezonansu w przestrzeni.
Ute Wassermann wykonuje własne utwory, występuje regularnie
z muzykami improwizującymi i z takimi zespołami, jak Asko,
Kammerensemble Berlin, Elision i Monachijska Orkiestra Kameralna.
Specjalnie dla jej głosu komponowali m.in. Henning Christiansen, Richard
Barrett, Chaya Czernowin, Hans-Joachim Hespos i Sven Ake Johansson.
W najbliższych planach śpiewaczki są wykonania code * switching na głos,
komputer i wideo-instalację Any Marii Rodriguez, udział
w inscenizacji Infinito Nero Salvatore Sciarrina (z knm Berlin) oraz dokończenie
pracy nad autorską płytą, zawierającą jej utwory solowe
i "wielościeżkowe".
medusa trwa ok. 30 minut i jest najnowszym z serii
utworów powstałych we współpracy Ute Wassermann i Richarda Barretta.
Zgodnie z sugestią zawartą w tytule, punktem wyjścia są częste
w mitologii odniesienia do bytów-hybryd - na poły ludzkich, na poły
zwierzęcych (począwszy od staroegipskich bóstw z głowami zwierząt, aż
do Spidermana i jego kolegów-mutantów). Również muzyka jest
"hybrydą" głosu/elektroniki, głosów ludzkich/nieludzkich,
kompozycji/improwizacji.
|