homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Caspar Johannes Walter

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







Caspar Johannes Walter
ur. 1964 we Frankfurcie nad Menem, studiował pod kierunkiem
V. D. Kirchnera w Wiesbaden, a także u J. Fritscha i C. Barlowa
w Konserwatorium Muzycznym w Kolonii (1985-90).
Zdobył wiele liczących się nagród kompozytorskich, w tym I nagrodę Konkursu Kompozytorskiego Miasta Stuttgart (1991), japońską Irino Prize w XIII edycji tego konkursu (kategoria utworów na orkiestrę, 1992). W 1995 r. został laureatem I nagrody w konkursie "Wien Modern", Nagrody im. Hindemitha na Festiwalu w Szlezwiku-Holsztynie oraz nagrody państwowej Nadrenii Północnej-Westfalii dla najbardziej obiecującego kompozytora. Taką samą nagrodę przyznała mu w 1998 r. Kolonia. Wśród stypendiów twórczych, z jakich korzystał, należy wymienić pobyt w Kolonii Artystów w Künstlerhof Schreyahn w Dolnej Saksonii (1995-96) oraz w Villa Massimo w Rzymie (1998).
Reprezentował młodą generację muzyków Kolonii w sponsorowanym przez Instytut Goethego projekcie wymiany w Stanach Zjednoczonych, gdzie przebywał dwukrotnie: w 1989 r. w Nowym Jorku,
w 1993 r. - w Atlancie. W roku akademickim 2002/03 był kompozytorem-rezydentem i nauczycielem kompozycji na Uniwersytecie w Birmingham.
Jego utwory wykonywane są w Europie, Stanach Zjednoczonych
i Japonii, dwukrotnie też - w 1994 i 1996 r. - znalazły się w programie Światowych Dni Muzyki: w Sztokholmie i Kopenhadze. Płyta z muzyką kameralną C. J. Waltera, wydana staraniem Niemieckiej Rady Muzycznej pod marką Wergo, otrzymała nagrodę krytyków niemieckich (1998).
W 1991 r. kompozytor znalazł się wśród założycieli Thürmchen Ensemble, gdzie gra na wiolonczeli. Jego zainteresowania jako wykonawcy skupiają się na młodej muzyce eksperymentalnej i teatrze muzycznym.
W ciągu ostatnich dwudziestu lat Caspar Johannes Walter stworzył wiele utworów kameralnych. Wśród orkiestrowych znajdują się m.in.: 4 Stücke gegen den Stillstand (z trąbką solo), gekrümmte Räume, Lebenslinie (ze skrzypcami i wiolonczelą solo) oraz Zeichnung (ze skrzypcami solo i czterema perkusjami solo). Napisał także L'infinito na siedem głosów wokalnych, Angst und Ahnung na głos, trąbkę i orkies-trę smyczkową, Wetterleuchten na 12 głosów i dwoje perkusistów, ponadto kilka utworów scenicznych, radiowych i filmowych.

Fünf Ohren

Fünf Ohren - und kein Ton darin!
Die Welt ward stumm…
Ich horchte mit dem Ohr meiner Neugierde:
Fünfmal warf ich die Angel über mich,
fünfmal zog ich keinen Fisch herauf. -
Ich fragte, - keine Antwort lief mir ins Netz…

Ich horchte mit dem Ohr meiner Liebe…

(Friedrich Nietzsche, Das eherne Schweigen, 1888)