homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Rolf Wallin

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1957 w Oslo, otrzymał wszechstronne wykształcenie muzyczne, obejmujące klasykę wraz z muzyką dawną, a także jazz i awangardowy rock. Kompozycję studiował w Państwowej Norweskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Finna Mortensena i Olava Antona Thommesena, następnie na Uniwersytecie Kalifornii w San Diego (profesorowie: Joji Yuasa, Roger Reynolds, Vinko Globokar).
Uprawia muzykę intuitywną i komponowaną przy pomocy programów komputerowych. Współpracuje z nowoczesnym teatrem tańca, tworzy instalacje i performance.
Jego utwory wykonywane są regularnie na całym świecie.

Ważniejsze utwory (od 1984): Kaleidophony na cztery trąbki, cztery rogi, trzy puzony i tubę (1984), Changes na symfoniczną orkiestrę dętą (1984), Purge na perkusję i taśmę (1984-89), Mandala na dwa fortepiany i dwie perkusje (1985), Depart na flecistę-aktora (lub innego instrumentalistę) i taśmę (1986), ...though what made it has gone na mezzo-sopran i fortepian (1987), The Road between Water and Thirst na taśmę (1987), Koncert na kotły i orkiestrę (1988), StrNk, muzyka elektroakustyczna (1989), Onda di ghiaccio na orkiestrę kameralną (1989), Stonewave dla sześciu perkusistów; także wersje dla trzech perkusistów i na perkus-ję solo (1990), Da-Ba-Da, muzyka baletowa na taśmę (1990), ning na obój, rożek angielski, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1991), VĆrnatt, muzyka teatralna na taśmę (1992), Solve et Coagula na flet/piccolo, flet altowy, klarnet/klarnet basowy, perkusję, fortepian i kwartet smyczkowy (1992), Too Much of a Good Thing na sześć gitar elektrycznych
i sześciu perkusistów (1993), Konsekvens, muzyka elektroakustyczna baletowa (1993), Cztery etiudy na fortepian (1993), Drei Gedichte von Rainer Maria Rilke na sopran i fortepian (również wersja na mezzosopran
i fortepian; 1994), Yo na komputer i urządzenia kontrolujące (1994), DrNmspel, muzyka do filmu Unni Straume wg sztuki A. Strindberga (1994), Appearances na orkiestrę kameralną (1995), Twine na ksylofon
i marimbę (1995), Boyl na orkiestrę kameralną (1995), Ground na wiolonczelę i 18 smyczków (1996), Koncert na klarnet i orkiestrę (1996), Stream na kotły (1997), The Solitary Shame Announced by a Piano, muzyka baletowa na taśmę (1997), SkjNr, muzyka baletowa na taśmę (1997), Act na wielką orkiestrę (1998), Tides na sześciu perkusistów i orkiestrę (1998), Frap dla 2-4 perkusistów (1998), Chi na orkiestrę (1991), Stream na wiolonczelę (1999), LautLeben, opera radiowa na głos kobiecy
i taśmę czterokanałową (1999), Seven Imperatives na fortepian (2000), Phonotope 1 na kwartet smyczkowy i komputer (2000), Four Places Including Sjoa and SjĆk, muzyka baletowa na taśmę (2004).
Instalacje, multimedia: So Far Unchanged na aktorski chór mieszany
i taśmę; koncepcja wizualna: Kjetil SkNien (1985), Crossroads, design
i interludia muzyczno-teatralne na trzygodzinny koncert trzech grup jazzowych i dwóch zespołów nowej muzyki (1988), Diaphony, kompozycja grupowa (z Alfredem Jansonem i KĆre Kolbergiem) na cztery grupy instrumentów dętych, trąbki sygnałowe, czterech perkusistów, ośmiu aktorów/muzyków i taśmę; wizualizacja: Kjetil SkNien (1990), Scratch na balon i live electronics (1991), Lyddusj, instalacja dźwiękowa na wystawę poświęconą Edwardowi Griegowi (1993), Det tĆlmodige na taśmę: muzyka przeznaczona na nocny koncert w kręgu kamiennym w Vestfold (1996), feelings, instalacja z tv, komputerem Macintosh i fortepianem Yamaha midi (2003).

Tytuł kompozycji Phonotope 1 jest trawestacją pojęcia "biotope" ("biotop"), oznaczającego niewielki obszar ekologiczny, w którym życie różnych gatunków roślin i zwierząt jest funkcją ich wzajemnych zależności, a gleba, warunki wodne etc. tworzą równowagę doskonałą. Analogicznie Phonotope oznacza "obszar" muzyczny, w którym dźwięki zastępują organizmy żywe i podobnie jak one wchodzą
w relacje współzależności i interakcje według określonych reguł.
Kompozycja nie posiada partytury w tradycyjnym sensie tego słowa, tylko materiały głosowe dla poszczególnych muzyków. Składa się na nie głównie pięć muzycznych "gier" - każda rozgrywana według włas-nych reguł - w których rolę kart pełnią niewielkie cząstki materiału muzycznego. Pozwala to muzykom na swobodę wyboru w obrębie ściśle zakreślonych granic.
Oprócz gry pomiędzy muzykami, toczy się także gra między kwartetem i komputerem, według programu stworzonego przez ircam specjalnie dla tej kompozycji. Polega ona częściowo na transformacji dźwięków wydawanych przez zespół w czasie rzeczywistym, częściowo zaś na odtwarzaniu plików muzycznych opartych na nagraniach kwartetu.
Naczelną ideą formy jest interakcja między pięcioma odrębnymi materiałami muzycznymi, stanowiącymi soniczny opis pięciu żywiołów obecnych w tradycji myśli chińskiej: Drzewo, Metal, Woda, Ogień i Ziemia. Utwór składa się z pięciu dużych części. Każda z nich zdominowana jest przez fragment środkowy - "grę" - zogniskowaną na jednym z wymienionych żywiołów. Każdą rozpoczyna krótka komputerowa introdukcja, a kończy uspokojenie. Stanowiące jądro każdej z części żywioły zdefiniowane są według chińskiego systemu myślenia: pochłaniają się, niszczą, albo też przeistaczają jeden
w drugi.
Phonotope 1 komponowany był na zamówienie ircam-u oraz Festiwalu Muzyki Współczesnej Ultima w Oslo, z przeznaczeniem dla Kwartetu Arditti (i we współpracy z tym zespołem).