|
ur. 1919 w Piotrogrodzie, studiowała w latach 1937-39 w szkole muzycznej
przy Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w Leningradzie, a następnie,
do 1947 r., w tejże uczelni pod kierunkiem Dymitra Szostakowicza. Po
odbyciu studiów podyplomowych objęła klasę kompozycji w szkole przy
Konserwatorium Leningradzkim. Wykładała do 1977 roku.
Galina Ustwolska należy do najoryginalniejszych osobowości współczesnej
muzyki rosyjskiej. Jako jedyna wśród uczniów Szostakowicza wypracowała
estetykę całkowicie niezależną od stylu swego wielkiego nauczyciela
("to nie Ty jesteś pod moim wpływem, ale ja pod Twoim", pisał
do niej Szostakowicz). Ascetyczne w środkach i pełne napięcia
kompozycje nie są - jak pisze Wiktor Suslin w szkicu o kompozytorce,
opublikowanym w katalogu wydawnictwa Hans Sikorski w Hamburgu -
"awangardowe" w potocznym rozumieniu tego pojęcia, toteż uniknęły
w Związku Sowieckim oficjalnego potępienia; niemniej zarzucano im
niekomunikatywność, surowość, a nawet "ograniczenie". Na
znaczne zainteresowanie twórczością kompozytorki w ostatnich latach i
jej obecność na wielu festiwalach duży wpływ miały szczególnie
koncerty poświęcone jej muzyce w Heidelbergu w 1988 r. oraz w pierwszej
połowie lat dziewięćdziesiątych w Amsterdamie i Kolonii.
Ważniejsze utwory: Kwartet smyczkowy (1945), Sonata
wiolonczelowa (1946), Koncert na fortepian, orkiestrę smyczkową i kotły
(1946), Sonatina na skrzypce i fortepian (1947), sześć sonat
fortepianowych (1947, 1949, 1952, 1957, 1986, 1988), Trio na klarnet,
skrzypce i fortepian (1949), Sen Stiepana Razina, bylina na baryton i
wielką orkiestrę (1949), Oktet na dwa oboje, czworo skrzypiec, kotły i
fortepian (1949-50), Cześć Młodzieży, kantata (1950), Młodzi
pionierzy, poemat symfoniczny (1950), Sinfonietta na orkiestrę (1951), Człowiek
z wysokiego wzgórza, kantata (1952), Upadły nad Ojczyzną, kantata
(1952), Sonata na skrzypce i fortepian (1952), 12 Preludiów na fortepian
(1953), I Symfonia na orkiestrę i dwa głosy chłopięce (1955), Suita na
orkiestrę (1955), Czyn bohaterski na orkiestrę (1957), Ogień nad
stepami na orkiestrę (1958), dwa poematy symfoniczne (1958, 1959), Wielki
duet na wiolonczelę i fortepian (1959), Pieśń chwały na chór chłopięcy,
trąbki, perkusję i fortepian (1961), Duet na skrzypce i fortepian
(1964), Kompozycja nr 1 - Dona nobis pacem na flet piccolo, tubę i
fortepian (1970-71), Kompozycja nr 2 - Dies irae na osiem kontrabasów,
perkusję i fortepian (1972-73), Kompozycja nr 3 - Benedictus, qui venit
na cztery flety, cztery fagoty i fortepian (1974-75), II Symfonia - Wahre,
ewige Seligkeit! na orkiestrę i głos solo (1979), III Symfonia - Jesus
Messias, errette uns! na orkiestrę i głos solo (1983), IV Symfonia -
Gebet na trąbkę, tam-tam, fortepian i alt (1985-87), V Symfonia - Amen
na głos, obój, trąbkę, tubę, skrzypce i perkusję (1989-90).
Mówiąc o swym Trio klarnetowym z 1949 r. kompozytorka
powiedziała: "Cała moja muzyka od tego utworu począwszy jest
'duchowa' w swej naturze".
|