homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

John Tavener

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1944. W czasach niespotykanej dotąd kulturalnej i muzycznej różnorodności, muzyka Johna Tavenera pozostaje głosem unikalnym i pełnym jednolitej mocy. Po raz pierwszy kompozytor zwrócił na siebie uwagę w 1968 r. premierą oratorium The Whale, wykonanym podczas koncertu inaugurującego działalność London Sinfonietty. Dzieło to zainteresowało zespół The Beatles, dzięki czemu ukazało się na płycie, wydanej przez ich wytwórnię Apple.
Mimo że awangardowy styl Tavenera z lat siedemdziesiątych kontras-tuje z kontemplacyjnym pięknem utworów późniejszych, z których jest najbardziej znany, zalążki tego piękna były już wówczas widoczne. Użycie głosów dziecięcych w pierwszym utworze zamówionym przez festiwal bbc Proms, In Alium (1968), oraz w Celtic Requiem demonstruje fascynację dziecięcą niewinnością, przenikającą całą jego twórczość. Wczesne kompozycje Tavenera, zwłaszcza ThérŹse (1973), zamówiona przez Royal Opera House, oraz A Gentle Spirit (1977) na podstawie opowiadania Dostojewskiego pokazały, że duchowość i mistycyzm to główne źródła jego inspiracji.
Nawrócenie na wiarę prawosławną w 1977 r. wzmogło przekonanie kompozytora, że wschodnie tradycje zachowały pierwotną siłę, którą utracił Zachód. Od tego czasu jego język muzyczny poszedł w kierunku eterycznego piękna, z częstymi odniesieniami do muzyki wschodniego kościoła prawosławnego.
W 1989 r. Tavener ponownie znalazł się w centrum zainteresowania, kiedy podczas festiwalu bbc Proms miał premierę jego utwór The Protecting Veil. W 1992 r. telewizja bbc 2 nadała poświęcony kompozytorowi film dokumentalny Glimpses of Paradises. Pięćdziesiąte urodziny Tavenera uczczone zostały w 1994 r. przez bbc organizacją festiwalu "Ikons", jak również kolejnym zamówieniem ze strony festiwalu bbc Proms, w wyniku którego powstała kompozycja The Apocalypse.
W 1997 r. wykonanie Song for Athene podczas pogrzebu księżej Diany pokazało, że wpływ jego muzyki wykroczył poza grupę społeczną bywalców koncertów. Tavenerem żywo zainteresowały się media, co zaowocowało kolejnym dokumentem w programie lwt South Bank Show.
Fascynacja Tavenerem nie słabnie; premiera A New Beginning miała miejsce w londyńskim Millennium Dome w ostatnich minutach roku 1999, a 4 stycznia 2000 r. w Katedrze św. Pawła w Londynie odbyło się prawykonanie Fall and Resurrection, rejestrowane przez radio i telewiz-ję. Sam kompozytor uhonorowany został tytułem szlacheckim, ogłoszonym na milenijnej liście honorowej; ponadto w tym samym roku londyński South Bank Centre zorganizował duży festiwal jego muzyki. Wzrasta liczba zamówień zagranicznych, świadczących o dużym rezonansie międzynarodowym twórczości Tavenera. Dla działającego w San Francisco chóru Chanticleer napisane zostały Lamentations and Praises (2000; nagranie w jego wykonaniu przyniosło Tavenerowi nagrodę Grammy dla najlepszej współczesnej kompozycji klasycznej w 2003 r.), a dla orkiestry w Minnesocie - Ikon of Eros (2001).
Jednocześnie Tavener zaczął zmierzać w nowym kierunku, źródła prawosławne zaczęły w jego muzyce stopniowo ustępować miejsca wpływom innych kultur. Zmiana ta została zapowiedziana przez użycie rytmów hinduskich w utworach Samaveda (1997) i Song of the Cosmos (2000) oraz wprowadzenie takich instrumentów, jak tybetańskie misy świątynne w wielu utworach z lat dziewięćdziesiątych. Tavener mówi, że to podczas pisania ośmiogodzinnego epickiego The Veil of the Temple (2001) odkrył, że aby wyrazić swoje przesłanie, powinien spojrzeć dalej niż tylko na prawosławie. Stąd zainteresowanie kompozytora filozofią uniwersalistyczną szwajcarskiego metafizyka Fritjhofa Schuona, obejmującą wszystkie największe tradycje religijne. Zmiana kierunku manifestuje się w dziełach napisanych po 2001 r., przede wszystkim w The Veil of the Temple, Lament for Jerusalem (z tekstami chrześcijańskimi i islamskimi) i Hymn of Dawn, bazującym na tekstach hinduskich, sufickich, chrześcijańskich i żydowskich, jak też na muzyce amerykańskich Indian.

wg Davida McCleery'ego

Ważniejsze utwory (od 1984): Ikon of Light na chór mieszany i smyczki (1984), Eis Thanaton na sopran, bas i orkiestrę (1986), Akathist of Thanksgiving na dwa alty, dwa kontratenory, tenor, baryton, dwa basy, chór mieszany, kotły, dzwony rurowe (organy) i smyczki (1987), Prayer (for Szymanowski) na bas i fortepian (1987), Song for Ileana na flet (1988), The Protecting Veil na wiolonczelę i smyczki (1988), Ikon of St. Seraphim na dwoje skrzypiec, kontratenor, cztery basy, chór mieszany i orkiestrę (1988), Ikon of the Crucifixion na sopran, kontratenor, baryton, bas, chór mieszany i orkiestrę (1988), Let Not the Prince Be Silent na dwa chóry antyfonalne (1988), Resurrection na sopran, kontratenor, bas, aktorów, chór mieszany, chór męski i orkiestrę (1989), The Repentant Thief na klarnet i orkiestrę (1990), Eternal Memory na wiolonczelę
i smyczki (1991), Mary of Egypt na sopran, alt, bas, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (1991), Apocalypse na sopran chłopięcy, sopran, kontralt, siedem kontratenorów, tenor, bas, chór chłopięco-męski
i orkiestrę w trzech grupach rozmieszczonych przestrzennie (1993), Theophany na orkiestrę (1993), The World is Burning na chór mieszany
i tam-tam (1993), The Myrrh-Bearer na altówkę, chór i perkusję (1993), Akhmatova Songs na sopran i wiolonczelę (1993), Agraphon na sopran
i orkiestrę (1994), Let's Begin Again na chór mieszany i orkiestrę (1995), Svyati na wiolonczelę i chór mieszany (1995), Petra na śpiewający zespół smyczkowy (1996), Vlepondas na wiolonczelę, sopran i baryton (1996), Fall and Resurrection na sopran, kontratenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę (1997), The Last Discourse na kontrabas amplifikowany, sopran, bas i chór mieszany (1997), My Gaze Is Ever upon You na skrzypce i taśmę (1997), Lament for Constantinople na baryton i flet altowy (1997), Mystagogia na orkiestrę (1998), Iero Oniro (A Sacred Dream) na sopran, zespół instrumentalny i taśmę (1999), Total Eclipse na saksofon, sopran chłopięcy, tenor, kontratenor, chór mieszany i orkies-trę (1999), The Bridegroom na cztery głosy żeńskie i kwartet smyczkowy (1999), Prayer of the Heart na głos, misy tybetańskie, dzwon cerkiewny
i kwartet smyczkowy (1999), Ikon of Eros na skrzypce, sopran, chór mieszany i orkiestrę (2000), Mahamatar na niski głos żeński, chór chłopięcy, dzwony rurowe i smyczki (2000), Song of the Cosmos na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę (2000), The Fool na chór mieszany a cappella (2000), Lamentations and Praises na chór męski i orkiestrę (2000), Lament for Jerusalem na sopran, kontratenor, chór mieszany i orkiestrę (2002), The Veil of the Temple na sopran, chór mieszany, chór chłopięcy
i orkiestrę (2002), Butterfly Dreams na chór mieszany a cappella (2002), Maya Atma na skrzypce, sopran i perkusję (2002), Supernatural Songs na kontratenor lub mezzosopran i orkiestrę (2003).

The Bridegroom (Oblubieniec)
Jeśli odrzucimy Chrystusa - Olubieńca, który jest Światłem i Życiem świata - koniec naszego życia stanie się zarazem śmiercią naszego ducha.
Oto temat utworu The Bridegroom - temat ekstatyczny, a jednocześnie pełen skruchy i promieniejącej światłości. W swym ekstatycznym świetle, ewokowanym w nieskończonych łukach melodii, w wy-woływaniu poczucia głębokiej skruchy muzyka powinna być niemal nie do zniesienia...
Chrystusa - Oblubieńca reprezentuje kwartet smyczkowy, a głosy żeńskie symbolizują ludzi. Przepełnia ich głęboka tęsknota, którą uznać można za rodzaj Boskiego erosa.
Utwór powinien być wykonywany w dużej przestrzeni z silnym pogłosem, najlepiej w kościele, a śpiewaków ma dzielić duża odległość od kwartetu smyczkowego.
The Bridegroom powstało na zamówienie zespołu Anonymous 4 oraz Chilingirian String Quartet, którzy dokonali prawykonania dzieła 17 października 2000 r. w Queen Elizabeth Hall w Londynie.