homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Władimir Tarnopolski

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1955 w Dniepropietrowsku. Studiował kompozycję w Moskiewskim Konserwatorium im. Czajkowskiego u Mikołaja Sidielnikowa
i Edisona Denisowa oraz teorię muzyki u Jurija Chołopowa. Jego utwór dyplomowy, Koncert wiolonczelowy (1988), został wybrany przez Giennadija Rożdiestwienskiego do serii koncertów zatytułowanych
Z historii muzyki sowieckiej. Tarnopolski jest częstym gościem zachodnich festiwali nowej muzyki, takich jak Światowe Dni Muzyki mtmw, Berliner Festwochen, Münchener Biennale, Wien Modern, Holland Festival, Frankfurter Musikfest, Almeida Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival, Tage für Neue Musik Zürich, San Diego Arts Festival, Rencontres Musicales d'Evian, Warszawska Jesień
i w. in. Wielu sławnych rosyjskich dyrygentów, w tym Giennadij Rożdiestwienski, Mścisław Rostropowicz i Aleksander Łazariew, prowadziło wykonania jego utworów. Znalazły się one w programach Symphonieorchester des Bayerisches Rundfunks, Ensemble Modern, Schönberg Ensemble, Ensemble InterContemporain, Ensemble Recherche, Zespołu Solistów Teatru Bolszoj i in. Jego dzieła sceniczne miały premiery w Rosji, Niemczech, Francji i Holandii.
Kompozycje Tarnopolskiego łączą w paradoksalny sposób dwa aspekty estetyczne: pierwszym jest poszukiwanie nowej eufonii na bazie kompleksowo skonstruowanego materiału brzmieniowego, znoszącego przeciwstawienie pomiędzy konsonansem a dysonansem, dźwiękiem a hałasem, harmonią a brzmieniem, jak też pomiędzy instrumentami elektronicznymi i akustycznymi; drugi to wykwintna postmodernistyczna teatralność, wypełniona wesołą ironią lub surrealistyczną groteską.
Tarnopolski odgrywa znaczącą rolę w rozwoju współczesnego życia muzycznego w Rosji. Był jednym z założycieli Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Moskwie (1989), reprezentującego grupę kompozytorów, którzy zareagowali przeciwko oficjalnej sowieckiej filozofii kulturalnej (tzw. realizm socjalistyczny). W 1993 r. założył i został dyrektorem Centrum Muzyki Współczesnej w Moskwie oraz zespołu Studio for New Music, który wykonał wiele dzieł kompozytorów rosyjskiej awangardy. W 1994 r. założył także Forum Moskiewskie - nowy coroczny międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej
w Moskwie, którego głównym zadaniem jest integracja współczesnej muzyki rosyjskiej i wschodnioeuropejskiej z zachodnioeuropejską.
Od 1992 r. Tarnopolski jest profesorem kompozycji w Konserwatorium Moskiewskim. Prowadzi też seminaria kompozytorskie
w Niemczech, Austrii, Holandii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych i in. krajach.
Jego utwory były wielokrotnie nagradzane, m.in. w 1991 r. Nagrodą Dymitra Szostakowicza oraz Nagrodą Paula Hindemitha.

Ważniejsze utwory: Koncert wiolonczelowy (1980), Symfonia (1982), Wahnfried na skrzypce solo, fortepian, sześć tub wagnerowskich (lub pięć puzonów i tubę), pięć fletów prostych (lub fletów i klarnetów)
i niewidoczny chór (lub taśmę), do tekstu R. Wagnera (1984), Psalmus poenitentialis, koncert na chór, skrzypce solo, organy i perkusję (1986), Trzy Gracje, opera parodystyczna w trzech scenach do tekstu K. M. Webera (1987), Choralvorspiel "Jesu, deine tiefen Wunden" na trio smyczkowe, perkusję i zespół (1987), Brooklyn Bridge, or My Discovery of America, kantata na sopran, tenor i orkiestrę (lub duży zespół) do tekstu
W. Majakowskiego (1988), Echoes of the Passing Day, trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1989), Upon Reading Mussorgsky's Draft Notebooks, teatr muzyczny na chór, solistów, narratora i orkiestrę kameralną (1989), Eindruck-Ausdruck na fortepian (1989, wersja na fortepian
i duży zespół - 1992, wersja na fortepian, flet, klarnet i trio smyczkowe - 1996), Per archi, pamięci Luigiego Nono, na kwartet perkusyjny (1990), Kassandra na duży zespół (1991), Welt voll Irrsinn na duży zespół (1993), Ah, ces russes... ou l'Elixir Magique, farsa muzyczna do tekstu
I. Maslennikowej (1993), The Breath of the Exhausted Time na orkiestrę (1994), Landschaft nach der Schlacht wg Duineser Elegien R. M. Rilkego na duży zespół, baryton solo i chór basów ad libitum (1995), ... Le vent des mots qu'il n'a pas dits na wiolonczelę i orkiestrę (1996), Ins Theater, sztuka muzyczna (1998), Wenn die Zeit über die Ufer tritt, opera w trzech scenach do tekstu R. G. Mohnnaua wg A. Czechowa (1999), Chevengur na głos i zespół do tekstu A. Płatonowa (2001), Kopciuszek, teatralizowana kantata na głosy dziecięce, orkiestrę dziecięcą, sześciu narratorów i zespół profesjonalny, do tekstu Revolting Rhymes R. Dahla w adaptacji D. Sturrocka (2003), Feux follets na orkiestrę (2003).

Pod względem formalnym trio Echoes of the Passing Day jest rodzajem muzycznego ekwiwalentu Proustowsko-Joyce'owskiego "strumienia świadomości". Wolny strumień muzycznych skojarzeń, które wyzwala tytuł utworu, dąży do ujawnienia nie bezpośrednich linearnych związków logicznych pomiędzy elementami, ale raczej ich odleg-łych podświadomych koneksji. Styl dzieła wydaje się produktem post-kultury, w której tak radykalnie odmienne zjawiska, jak cytaty
z Beethovena i teatr instrumentalny, mogą w sposób naturalny koegzystować w jednym kontekście.
Utwór jest dedykowany Elizabeth Wilson, stąd wplecione w jego strukturę dwa symbole jej imienia: Dla Elizy Beethovena oraz popularna piosenka amerykańska Elizabeth. Proces muzycznego rozwoju przywołuje również archetypiczne, zróżnicowane symbole narodowościowe (dla Niemców - marszowe "rechts-links", dla Rosjan - rozpaczliwe pytanie: "Szto diełat'?", "Co robić?" - ...Czernyszewski...Lenin...Pieriestrojka...).
Zamykający utwór cytat z Ulissesa ujmuje wszystko, co wydarzyło się przed nim w kontekście powieści Joyce'a.