homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Karlheinz Stockhausen

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1928 w Mödrath k. Kolonii. Do roku 2004 skomponował ogółem 313 utworów i opublikował 10 tomów Tekstów o muzyce (texte zur musik), w których zawarł szkice i wyjaśnienia dotyczące własnej twórczości. W 1975 r. założył oficynę wydawniczą Stockhausen Verlag i w niej wydaje wszystkie swe partytury i książki. W 1991 r. wydawnictwo to rozpoczęło także edycję płytową dzieł zebranych Stockhause-na, liczącą obecnie 116 cd (a także nagrania wideo).
Już pierwsze, punktualistyczne kompozycje Stockhausena – Kreuzspiel (1951), Spiel (1952) i Kontra-Punkte (1952–53) – przyniosły mu rozgłos międzynarodowy. Niekwestionowana jest fundamentalna rola kompozytora dla rozwoju nowej muzyki. Z jego nazwiskiem wiąże się wiele kluczowych dla sztuki muzycznej XX w. pojęć i idei, takich jak serializm, punktualizm, nowa muzyka elektroniczna (wraz z live electronic music), muzyka przestrzenna, statystyczna, rytualna, intuitywna, kompozycja grupowa, momentowa, „formula composition” i „multi-formula composition”, muzyka świata (integracja „obiektów znalezionych”, m.in. hymnów narodowych i muzyki etnicznej najrozmaitszych krajów), „telemusic” (synteza muzyki różnych kontynentów), wreszcie wertykalna „muzyka okofoniczna”.
W 1970 r., podczas Wystawy Światowej w Osace, w zaprojektowanym przez Stockhausena sferycznym audytorium wykonano ogromną większość jego ówczesnego dorobku twórczego. Przez 183 dni dwudziestu instrumentalistów i śpiewaków grało po pięć i pół godziny dziennie muzykę Stockhausena, docierając w ten sposób do ponad miliona słuchaczy. Kompozytor uczestniczył w tym wydarzeniu, siedząc za konsoletą mikserską.
Twórczość Stockhausena jest manifestacją spirytualizmu; ewidentny wymiar duchowy mają nie tylko utwory z tekstem religijnym, ale także „kosmiczne” Stimmung, Mantra, Sternklang, Inori, Atmen gibt das Leben
i Syriusz, aż do cyklu licht.
Pracę nad licht, ogromnych rozmiarów cyklem muzyczno-sceni-cznym na wszystkie dni tygodnia (w całości – ca. 29 godzin muzyki), rozpoczął kompozytor w 1977 r. Do roku 2004 miało swą prapremierę pięć ogniw: w 1981 r. – donnerstag (Czwartek), w 1984 r. – samstag (Sobota), w 1988 r. – montag (Poniedziałek) – wszystkie trzy w mediolańskiej La Scali. W 1993 r. w Operze Lipskiej wystawiono po raz pierwszy dienstag (Wtorek), w 1996 r. tamże – freitag (Piątek). W latach 1996–98 odbyły się prapremiery czterech wybranych scen z mit-
twoch (Środa): World Parliament, Orchestra Finalists, Helicopter String Quartet i Michaelion, ale całość mittwoch aus licht czeka jeszcze na inscenizację. Prapremierę części pierwszej sonntag (Niedziela): Lichter – Wasser (Sonntags-Gruss) poprowadził sam kompozytor podczas Donaueschinger Musiktage w 1999 r.; scena druga z tej opery, Engels Prozessionen, została wykonana po raz pierwszy 9 listopada 2002 r. w Amsterdamie; prapremiera sceny piątej, Hoch-Zeiten, odbyła się w lutym 2003 r. w Las Palmas, a sceny czwartej, Düfte-Zeichen – w sierpniu 2003 r. podczas Salzburger Festspiele. Licht-Bilder, należący do sonntag, ukończony w grudniu 2002 r., to ostatni element cyklu. Jego prapremiera przewidziana jest na 16 października 2004 r. w Donaueschingen.
Stockhausen wielokrotnie bywał zapraszany jako guest professor do Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Finlandii, Holandii i Danii,
a w 1971 r. powołany został na stanowisko profesora kompozycji
w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Kolonii, na którym pozostawał do 1977 r. Od 1998 r. prowadzi w Kürten doroczne kursy dla kompozytorów, wykonawców, muzykologów i słuchaczy (Stockhausen Courses Kürten).
Jest laureatem niezliczonych nagród twórczych, honorowych tytułów i odznaczeń. Posiada dwa doktoraty honoris causa: Freie Universität Berlin (1996) oraz Queens University w Belfaście (2004), członkostwo akademii nauk i sztuk w 12 krajach, honorowe obywatelstwo Kürten (od 1988), tytuł Commandeur dans l’Ordre des Arts et des Lettres, Niemiecki Order Zasługi I Klasy. Otrzymał Nagrodę Muzyczną Ernsta von Siemensa, przyznawany przez unesco Medal Picassa, Order Zasługi Północnej Nadrenii-Westfalii, siedmiokrotnie zdobył nagrodę Stowarzyszenia Niemieckich Wydawców Muzycznych, ponadto Hamburską Nagrodę Bachowską, Nagrodę Kulturalną Miasta Kolonii, Honorowy Dyplom Krakowa (2001). W 2001 r. został laureatem Polar Music Prize.

Kontra-Punkte oparte jest na przesłance, że w wieloaspektowym świecie brzmienia, wypełnionym przez różne wysokości i czasy trwania, sprzeczności powinny być rozwiązane i należy osiągnąć stan,
w którym wszystko, co słyszymy, będzie zunifikowane i niezmienne.
Utwór jest jednoczęściowy. Wykorzystano w nim sześć różnych jakości brzmieniowych: flet z fagotem, klarnet z klarnetem basowym, trąbka
z puzonem, fortepian, harfa, skrzypce z wiolonczelą (tj. trzy pary instrumentów dętych i trzy – strunowych). Sześć barw wtapia się
w jedną, fortepianową, a poszczególne instrumenty – trąbka, puzon, fagot, skrzypce, klarnet basowy, harfa, klarnet, wiolonczela i flet – wypadają z porządku. Sześć różnych poziomów dynamiki, od ppp do sfz, sukcesywnie przechodzi w pianissimo. Znaczne różnice między bardzo krótkimi i bardzo długimi wartościami również zostają zniwelowane; pozostają jedynie długości średnie, pokrewne: szesnastka–ósemka, triola szesnastkowa–triola ósemkowa, szesnastka z kropką–ósemka z kropką, kwintola szesnastkowa–kwintola ósemkowa etc.
W określonej przestrzeni czterowymiarowej (wymiary: długość trwania, wysokość czyli częstotliwość, wolumen czyli dynamika i typ wibracji czyli barwa) parametry brzmienia są kontrapunktowane. To, co w utworach bezpośrednio poprzedzających powstanie Kontra-Punkte (Kreuzspiel, Spiel, Schlagtrio, Punkte), zostało zasygnalizowane jako ważne, tutaj staje się coraz bardziej przekonujące. Żadnych repetycji, żadnej techniki wariacyjnej, żadnego rozwoju ani kontrastów. Żadnych tematów, motywów, ich transpozycji, inwersji, redukcji, rozczłonkowania, modulacji etc. Wszystko to zostało odrzucone w pierwszej kompozycji „punktowej”. To nasz świat, nasz język, nasza gramatyka.
Kontra-Punkte: seria otoczonych najściślejszą tajemnicą transformacji i wznowień. Nigdy nie słyszymy dwa razy tego samego, ale mamy poczucie, że w tej całkowicie i bezbłędnie zunifikowanej konstrukcji wszystko jest na swoim miejscu. Ukryta siła i proporcje: struktura. Zamiast tych samych figur w zmiennym świetle, różne figury w tym samym świetle, które przenika wszystko.

(z noty programowej koncertu Westdeutscher Rundfunk 21 maja 1962)

Wersja pierwsza Kontra-Punkte, na dziesięć instrumentów, powstała w roku 1952. Połowa wersji drugiej miała prawykonanie 26 maja 1953 r. podczas Światowych Dni Muzyki w Kolonii, dyrygował Hermann Scherchen; jeszcze w tym samym roku Scherchen poprowadził całość kompozycji na koncercie paryskiej Domaine Musical. Kontra-Punkte dedykowałem mojej żonie Doris.

Karlheinz Stockhausen