|
ur. 1976. W 2002 r. ukończył Państwowe Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie i rozpoczął studia podyplomowe w klasie
kompozycji Aleksandra Czajkowskiego. Jest laureatem I Wszech-rosyjskiego
Konkursu dla Młodych Kompozytorów (1999) oraz
I (2001) i II (2003) Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów
im. Jurgensona.
Jego kompozycje wykonywane były m.in. na festiwalach Moskiewskie Forum,
Moskiewska Jesień, Oxford Contemporary Music Series, Berliner Festspiele,
Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, Światowe Dni Muzyki mtmw 2003 w
Lublanie. Mają je w repertuarze takie zespoły, jak Studio for New Music
z Moskwy, Orkiestra Filharmoniczna Konserwatorium w Petersburskiego, De
Ereprijs, Center for New Music (usa) i in. Były też rejestrowane przez
radio bbc.
Ważniejsze utwory: Cl. air na klarnet (1999), Rhymes
na flet, obój, klarnet, róg, fagot, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i
fortepian (2001), Letters without Words na zespół kameralny (2001),
Diploma na orkiestrę symfoniczną (2002), Polka na skrzypce, klarnet,
wiolonczelę i fortepian (2002), Cadenza na kwartet smyczkowy (2003), Aria
na zespół kameralny (2003), Mutations na flet, klarnet, skrzypce, altówkę,
wiolonczelę i fortepian (2004).
Polka
Polka to jeden z najpopularniejszych tańców czeskich, żywiołowy,
a zarazem prosty w formie. Istnieje pogląd, że jego nazwa pochodzi od
czeskiego słowa pulka, oznaczającego "pół kroku". I tak, w
utworze tym z jednej strony można zauważyć szybki, akcentowany taniec,
a z drugiej - dokonywaną przez wykonawców imitację "pół-kroków".
W materii muzycznej jest to osiągnięte dzięki aleatoryce i związanej z
nią, "chaotycznej" akcentuacji - po pierwsze dźwięków, a po
drugie, przytupywania (co daje poczucie szybkiego, zapierającego dech tańca).
Prosta budowa stroficzna utworu, gdzie każda strofa kończy się
niepewnym "zawieszeniem w między-przestrzeni", podkreśla ludową
naturę tańca. Dzięki temu powstaje efekt "zapierania się" -
krok zostaje uczyniony dopiero na końcu, kiedy wszyscy wykonawcy po raz
pierwszy tupią jednocześnie. Cała kompozycja to przezwyciężanie owego
"pół-kroku".
|