|
ur. 1952, studiowała kompozycję w Akademii im. Sibeliusa w Helsinkach u
Paavo Heininena, następnie w Musikhochschule we Fryburgu Bryzgowijskim u
Briana Ferneyhougha i Klausa Hubera (dyplom w 1983). Uczęszczała też na
kursy muzyki komputerowej
w paryskim ircam. Od 1982 r. mieszka i pracuje w Paryżu.
Pisała na zamówienie m.in. ircamu dla Ensemble InterContempo-rain (Io),
Lincoln Center dla kwartetu Kronos (Nymphéa), Filharmoników Nowojorskich
i Kurta Masura (Oltra mar) oraz festiwalu w Salz-burgu i TéČtre du ChČtelet
(opera L'amour de loin), jak również dla wybitnych wykonawców, m.in.
Gidona Kremera i Dawn Upshaw.
Otrzymała kilka nagród, w tym Kranichsteiner Musikpreis podczas kursów
nowej muzyki w Darmstadcie w 1986 r., Prix Italia w 1988 r. (za Stilleben),
Ars Electronica Preis w 1989 r. (za Stilleben oraz Io). W 2000 r. została
laureatką Nordyckiej Nagrody Muzycznej za cykl pieśni Lonh na sopran i
elektronikę.
Ważniejsze utwory (od 1984): Jardin Secret I na taśmę
(1984), Jardin Secret II na klawesyn i taśmę (1984-86), Io na zespół,
taśmę i elektronikę (1986-87), Nymphéa (Jardin Secret III) na kwartet
smyczkowy
i elektronikę (1987), Stilleben, utwór radiowy (1987-88), Grammaire des
rźves na sopran, alt i zespół kameralny (1988), Du Cristal na orkiestrę
(1989-90), ...ą la fumée na flet, wiolonczelę, live electronics i
orkiestrę symfoniczną (1990), Maa, balet multimedialny (1991), Amers na
wiolonczelę, zespół i elektronikę (1992), NoaNoa na flet i elektronikę
(1992), Solar na zespół i dwa keyboardy (1993), Caliban's Dream na
baryton, gitarę, mandolinę, harfę i kontrabas (1993), Trois riviŹres
na kwartet perkusyjny i elektronikę (1994), Nocturne (pamięci W. Lutos-ławskiego)
na skrzypce (1994), Six Japanese Gardens na perkusję i elektronikę
(1995), Graal ThéČtre, koncert skrzypcowy (1995; wersja na skrzypce i
orkiestrę kameralną, 1997), Chateau de l'Čme, cykl pieśni
z orkiestrą (1996), Lonh na sopran i elektronikę (1996), Spins and
Spells na wiolonczelę (1996), New Gates na flet, harfę i altówkę
(1996), Pilvimusiikkia, muzyka elektroniczna (1997), Mirrors na flet i
wiolonczelę (1997), Miranda's Lament na sopran, klarnet, harfę, skrzypce
i kontrabas (1997), Neiges na osiem wiolonczel (1998), Forty Heartbeats na
orkiestrę (1998), Cendres na flet altowy, wiolonczelę i fortepian
(1998), Oltra mar (Across the Sea), "siedem preludiów na nowe tysiąclecie",
na chór mieszany i orkiestrę (1998-1999), Du Cristal na flet altowy,
wiolonczelę, syntezator oraz orkiestrę symfoniczną (1990), Maa, muzyka
baletowa na flet, klawesyn, perkusję, harfę, skrzypce, altówkę,
wiolonczelę i live electronics (1991), Unien kieliopista (From the
Grammar of Dreams), muzyka sceniczna na dwa soprany, flet, altówkę,
wiolonczelę i harfę (1986-2000), L'Amour de loin (Life from Afar), opera
w 5 aktach do libretta Amina Maaloufa wg La vida breve Jaufré Rudela
(1999-2000), Song for Betty (2001; aranżacja ostatniej części L'Amour
de loin), Cinq reflets de l'Amour de loin na sopran, baryton i orkiestrę
(2001), Orion na orkiestrę (2002).
|