|
ur. 1981, studiuje kompozycję pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil
w Akademii Muzycznej w Poznaniu. We wrześniu 2000 r. otrzymał Nagrodę
Specjalną za kompozycję oraz Nagrodę Autorską Sergiusza Słonimskiego
na I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów-Kompozytorów w
Sankt Petersburgu, ponadto II nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie w
Bydgoszczy za kwintet dęty Antipasto. W grudniu tegoż roku wyróżniony
został na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda za
Sator na sopran solo i ekologiczne surowce wtórne. W roku 2001 otrzymał
„Srebrną Karetę” – nagrodę prasową za sukcesy
artystyczne.
Jego utwory były prezentowane na Koncercie Koła Młodych przy fes-tiwalu
„Warszawska Jesień” 2001 oraz na festiwalu Musica Polonica
Nova we Wrocławiu i Poznańskiej Wiośnie Muzycznej (oba w 2002). W
czerwcu 2002 r. otrzymał III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie na
Fugę w Bydgoszczy.
W 2002 r. otrzymał wyróżnienie na III Międzynarodowym Konkursie
Kompozytorskim w Sankt Petersburgu za operę kameralną Estjer do libretta
N. Gola. W semestrze letnim 2002/03 studiował jako stypendysta programu
Socrates/Erasmus w Kolonii – kompozycję w klasie Yorka Höllera i
fortepian w klasie Klausa Oldemeyera.
W 2003 r. otrzymał stypendium dla krytyka muzycznego, przyznawane przez
Niemiecką Radę Muzyczną oraz Die Ernst von Siemens Musikstiftung, oraz
Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania. Stypendysta Ministra Kultury, brał
udział w projekcie z okazji 75. urodzin Karlheinza Stockhausena, wykonując
partię elektronium w utworze Prozession.
Laureat nagrody Primus Inter Pares i Primus Ekspert Artysta 2004.
Ważniejsze utwory: Agnus Dei dla 10 wykonawców
(1999–2000), Sator na sopran solo i ekologiczne surowce wtórne
(2000), Lux aeterna na cztery głosy męskie (2001), Pranajama na
instrumenty dęte i perkusję (2001), 3 Poems na mezzosopran i fortepian
(2001), Im Augenblick na klarnet i altówkę (2002), Recordare na osiem głosów
(2002), Flash na dwa flety i fortepian (2002), Estjer, opera do libretta
N. Gola (2002), Mother Nature. Come to Daddy na klarnet, kontrabas,
perkusję i taśmę (2003), Lieber Felix na recytatora i fortepian (2004).
Kompozycja Mother Nature jest oparta na tym samym
materiale dźwiękowym, co Mother Nature. Come to Daddy, napisana dla
francus-kiego zespołu New Flore. Utwór jest hymnem śmierci, hymnem dla
okrutnego świata, w którym wszystko może zostać przerwane jednym
prostym gestem.
Tomasz Praszczałek
|