homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Tomasz Praszczałek

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1981, studiuje kompozycję pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil w Akademii Muzycznej w Poznaniu. We wrześniu 2000 r. otrzymał Nagrodę Specjalną za kompozycję oraz Nagrodę Autorską Sergiusza Słonimskiego na I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów-Kompozytorów w Sankt Petersburgu, ponadto II nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie w Bydgoszczy za kwintet dęty Antipasto. W grudniu tegoż roku wyróżniony został na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda za Sator na sopran solo i ekologiczne surowce wtórne. W roku 2001 otrzymał „Srebrną Karetę” – nagrodę prasową za sukcesy artystyczne.
Jego utwory były prezentowane na Koncercie Koła Młodych przy fes-tiwalu „Warszawska Jesień” 2001 oraz na festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu i Poznańskiej Wiośnie Muzycznej (oba w 2002). W czerwcu 2002 r. otrzymał III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie na Fugę w Bydgoszczy.
W 2002 r. otrzymał wyróżnienie na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sankt Petersburgu za operę kameralną Estjer do libretta N. Gola. W semestrze letnim 2002/03 studiował jako stypendysta programu Socrates/Erasmus w Kolonii – kompozycję w klasie Yorka Höllera i fortepian w klasie Klausa Oldemeyera.
W 2003 r. otrzymał stypendium dla krytyka muzycznego, przyznawane przez Niemiecką Radę Muzyczną oraz Die Ernst von Siemens Musikstiftung, oraz Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania. Stypendysta Ministra Kultury, brał udział w projekcie z okazji 75. urodzin Karlheinza Stockhausena, wykonując partię elektronium w utworze Prozession.
Laureat nagrody Primus Inter Pares i Primus Ekspert Artysta 2004.

Ważniejsze utwory: Agnus Dei dla 10 wykonawców (1999–2000), Sator na sopran solo i ekologiczne surowce wtórne (2000), Lux aeterna na cztery głosy męskie (2001), Pranajama na instrumenty dęte i perkusję (2001), 3 Poems na mezzosopran i fortepian (2001), Im Augenblick na klarnet i altówkę (2002), Recordare na osiem głosów (2002), Flash na dwa flety i fortepian (2002), Estjer, opera do libretta N. Gola (2002), Mother Nature. Come to Daddy na klarnet, kontrabas, perkusję i taśmę (2003), Lieber Felix na recytatora i fortepian (2004).

Kompozycja Mother Nature jest oparta na tym samym materiale dźwiękowym, co Mother Nature. Come to Daddy, napisana dla francus-kiego zespołu New Flore. Utwór jest hymnem śmierci, hymnem dla okrutnego świata, w którym wszystko może zostać przerwane jednym prostym gestem.

Tomasz Praszczałek