homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Ryszard Osada

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1972 w Legnicy. W latach 1990–95 studiował kompozycję
u Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem). W 2000 r. rozpoczął podyplomowe studia kompozytorskie pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2002 r. otrzymał dyplom z wyróżnieniem.
Laureat konkursów kompozytorskich krajowych i międzynarodowych: 1998 – III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim łódź’98 za Szkic kapryśny na kameralną orkiestrę smyczkową; 2003 – wyróżnienie na 24. Konkursie Irino Prize w Japonii za E-motion na dwa akordeony i ścieżkę stereo; 2003 – wyróżnienie na Konkursie im. K. Szymanowskiego zaiks w Warszawie za b-a-c-h na kwartet smyczkowy; 2003 – II miejsce na XXV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. L. Russolo we Włoszech za E-motion. Od 2003 r. należy do Związku Kompozytorów Polskich.

Ważniejsze utwory: Impresja z wokalizą na sopran, flet, wiolonczelę
i fortepian (1994), Szkic kapryśny na kameralną orkiestrę smyczkową (1998), Kyrie na chór mieszany a cappella (2000), Illumination na flet solo (2001), Komplex Symplexu, czterokanałowy projekt multimedialny (2001), E-motion na dwa akordeony i ścieżkę stereo (2001), Ewolucje na trzy grupy perkusyjne, fortepian i osiem instrumentów dętych blaszanych (2001–02), Preludium na organy (2002), b-a-c-h na kwartet smyczkowy (2002), Lamentacje na chór, orkiestrę, baryton i recytatora (2002), Illumination II na klarnet solo (2003), Krawędź przestrzeni na zespół kameralny, ścieżkę elektroniczną i delay (2003).

W E-motion już sam dwuznaczny tytuł sugeruje podstawowe elementy konstrukcyjne. Zatem emocje i ruch („motion”) wraz z jego specyficznymi formami generują podstawowy ciąg zdarzeń muzycznych. Aktywnie wpisuje się weń ścieżka elektroniczna, oparta na samplowanych brzmieniach akordeonu. Każdy dźwięk ścieżki, nawet skrajnie odkształcony, jest powiązany ze źródłem brzmienia – instrumentem akustycznym. Budowa utworu ma charakter segmentowy, od
A do J. Zasadniczo segmenty zestawione są na zasadzie kontrastu. Utwór postępuje od luźno ze sobą powiązanych części (zasada kontrastu emocjonalnego) do coraz większej integracji materiału na różnych płaszczyznach konstrukcyjnych.
Utwór został zrealizowany w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, Studiu Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz w studiu kompozytora.

Ryszard Osada