homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Luigi Nono

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







Luigi Nono
ur. 1924 w Wenecji, zm. 1990 w Wenecji. Obok K. Stockhausena, P. Bouleza i I. Xenakisa, najwybitniejszy twórca powojennej awangar-dy. Kompozycję studiował u G. F. Malipiera, B. Maderny i H. Scherchena, ukończył też studia prawnicze na Uniwersytecie w Padwie. Międzynarodowe uznanie i karierę przyniosły mu utwory prezentowane w Darmstadcie; najważniejsze było wykonanie w 1956 r. Il canto sospeso na głosy solowe, chór i orkiestrę (na Warszawskiej Jesieni kompozycja wykonana była w 1961 r.). Od 1953 r. członek Włoskiej Partii Komunistycznej; lewicowe poglądy polityczne znalazły odbicie w wielu jego utworach. Był członkiem Akademie der Künste w Berlinie. Od 1960 r. intensywnie zajmował się muzyką elektroakustyczną w założonym przez L. Beria i B. Madernę Studio di Fonologia Musicale della rai w Mediolanie. W pierwszej połowie lat 80. był dyrektorem artystycznym Studia Eksperymentalnego Heinricha Strobla we Fryburgu Bryzgowijskim.
Luigi Nono kilkakrotnie gościł w Polsce. Dwa spośród jego licznych utworów mają polski kontekst: Diario polacco '58 oraz Quando stanno morendo (Diario polacco II); ten ostatni, zamówiony w 1981 r. przez Warszawską Jesień, a skomponowany w 1982 r. pod wrażeniem wprowadzonego w Polsce stanu wojennego, został przez kompozytora zadedykowany "polskim przyjaciołom i towarzyszom, którzy na wygnaniu, w podziemiu, w więzieniach, w swoich miejscach pracy - trwają w oporze; zachowują nadzieję, choć jej nie ma, wierzą, choć są niewierzący".

Ważniejsze utwory (od 1984): A Carlo Scarpa architetto, al suolo infiniti possibili na orkiestrę (1984), Prometeo, tragedia dell'ascolto na cztery grupy instrumentalne, dwa soprany, dwa kontralty, tenor, chór mieszany, dwoje aktorów i live electronics (1984), A Pierre, dell'infinito azzurro silenzio, inquietum na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy i live electronics (1985), Risonanze erranti na mezzosopran, flet, tubę, perkusję i live electronics (1986), Caminantes ...Ayacucho na alt solo, flet, organy i orkiestrę (1986-87), No hay Post-Prae-Ludium "baab-arr" na ottavino i live electronics (1988), La lontananza nostalgica utopica futura. Madrigale per piĚ "Caminantes" con Gidon Cremer na skrzypce solo i live electronics (1988), "Hay que caminar" sognando na dwoje skrzypiec (1989).

La lontananza nostalgica utopica futura
Przyszłe nostalgiczne oddalenie. Madrygał na kilkunastu wędrowców. Utopijne nostalgiczne oddalenie jest mi bliskie. Rzadkie jakości brzmień wynalezionych przez Gidona, dzięki którym mogą funkcjonować różne przestrzenie Kleine Philharmonie. Podobnie jak dzięki przestrzeniom Kleine Philharmonie, oryginalne brzmienia skrzypiec Gidona mogą funkcjonować w coraz to innych miejscach: odległe dźwięki - bliskie dźwięki - spotkania - zderzenia - wewnętrzne milczenia - zewnętrzne milczenia - zazębiające się konflikty. Taśmy magnetyczne i głosy madrygałowe towarzyszą soliście-skrzypkowi
i muzyce live electronics. Głosy wędrowców. Żadnego rozwoju, żadnych przekształceń: brzmienia Gidona są dostatecznie oryginalne. Trzy dni nieprzerwanych nagrań w Studiu Eksperymentalnym s.w.f. we Fryburgu Bryzgowijskim. Niekończące się słuchanie - próby wyboru podobieństw - różne odczucia wobec komponowania głosu po głosie, jak we flamandzkiej szkole figuratywnej. I Gidon przerzucający się do kolejnych miejsc, z innym zapisem i pomysłem. I porzucający je!