homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Martin Marek

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1956 w Pradze, pochodzi z rodziny muzyków. Studiował grę na wiolonczeli i kompozycję w Konserwatorium w Pradze, a po ukończeniu nauki został członkiem Orkiestry Radia Czechosłowackiego (później Czeskiego) i pozostawał nim przez 12 kolejnych lat, odbywając liczne tournées, m.in. do Japonii. Powrócił jednak do studiów kompozytorskich i został przyjęty do klasy Marka Kopelenta w Akademii Muzycznej w Pradze (dyplom w 1998 r.).
Za trio Alban Arthuan otrzymał nagrodę w Val Tidone. Jego Voce Taciturna został wybrany do wykonania podczas Światowych Dni Muzyki mtmw 2001 w Jokohamie. Z kolei hi-Castle Blues znalazł się w programie Jazzvenue 2000 w Bimhuis w Amsterdamie.
Wykonywany dzisiaj sekstet Cosciette di Roncole alla Lugi Galvani otrzymał nominację do Parady Programowej Radiofonii Narodowych
w Amsterdamie.

Ważniejsze utwory: Amfion na flet, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (1991), Epitaph for Pavel Wonka na rożek angielski i organy (1992), Vivaldolina na mandolinę, klawesyn, bongosy i 12 smyczków (1994), The Turn-table dla czterech dyrygentów i skrzypka symfonicznego (1994), Thirty-seven Views on the Rip Mountain na skrzypce, altówkę
i wiolonczelę (1996), The Apocalypsis Passed Over, oratorium na narratora, głosy solowe, chór mieszany, zespół instrumentalny i ścieżkę dźwiękową (1997), …Abbandonato, come il steccone nel stecconato…na klarnet i wiolonczelę (1998), Cosciette di Roncole alla Luigi Galvani na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian, syntezator i ścieżkę dźwiękową (1999), Alban Arthuan, trio na róg, klarnet i fortepian (2000), Voce taciturna na wiolonczelę (2000), hi-Castle Blue (2000), Schlussgesang, trio na klarnet, altówkę i wiolonczelę (2000), Three Rural Madrigals na chór mieszany do tekstów poetyckich S. Heaneya (2001), a poem qua afterword na mezzosopran i baryton do tekstów poetyckich M. Cesariny (2001).

Sekstet Cosciette di Roncole alla Lugi Galvani, skomponowany w 1999 r., został po raz pierwszy wykonany 30 listopada tego samego roku
w Pradze przez zespół Mondschein pod dyrekcją Miroslava Pudlaka.
Dziś możemy tylko spekulować na temat przyczyn, które popchnęły wziętego ginekologa i chirurga z Bolonii, L. Galvaniego, do eksperymentów na wypreparowanych (ale jeszcze żywych) żabach, a ściśle biorąc na ich kończynach. Stowarzyszenie na rzecz Zapobiegania Okrucieństwom wobec Zwierząt z pewnością by go za to nie pobłogosławiło…
Spazmatyczne drgania żabich nóg, wywołane zetknięciem się
z metalowym podłożem, zostały zinterpretowane jako wszechobecność "zwierzęcej elektryczności" w każdym ciele.
Kontrast pomiędzy napięciem a relaksacją - a można o nim mówić tak w kategoriach fizyki czy biochemii, jak i ludzkiej "psyche" - był dla mnie głównym źródłem inspiracji.
Czas trwania utworu: 11 min.