|
ur. 1968 w Częstochowie, ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka
Chopina w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na wiolonczeli
(1992, klasa Andrzeja Wróbla) i kompozycji (1995, klasa Mariana
Borkowskiego). Kontynuował edukację w Studium Menedżerów Kultury przy
Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (dyplom 1994) oraz w
Podyplomowym Studium Chórmis-trzowskim przy Akademii Muzycznej w
Bydgoszczy (dyplom 1996). Brał udział w Kursie Muzyki Komputerowej w
Warszawie (1992) oraz w Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu
Dolnym (1992, 1993), a także w Letnich Kursach Muzyki Współczesnej w
Krakowie (pod kierunkiem Bogusława Schaeffera, 1993).
Od 1996 r. jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. W
2000 r. uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych
w zakresie kompozycji. W 2003 r. został zaproszony jako visiting
professor do Chile.
Był stypendystą m.in. Urzędu Miasta Częstochowy (1991-92), Fundacji
im. prof. B. Suchodolskiego (1995), Ministerstwa Kultury i Sztuki (1996) i
Stowarzyszenia Autorów zaiks (1996, 1997, 1998, 1999, 2001).
Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień na konkursach
kompozytorskich: w 1994 - II nagrody na Forum Młodych Kompozytorów
w Krakowie i I nagrody na Konkursie Akademii Muzycznej im.
F. Chopina w Warszawie, w 1996 - II nagrody na Konkursie im.
A. Didura w Sanoku, w 1998 - II nagrody na 27. Międzynarodowym Konkursie
"Florilege Vocal de Tours"; w 1995 r. otrzymał Nagrodę
Prezydenta Częstochowy, a w 1998 - Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia
Polski.
Utwory Pawła Łukaszewskiego wykonywane były na ponad 100 festiwalach w
kraju i za granicą m.in.: w Anglii, Belgii, na Białorusi,
w Chile, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Islandii, Izraelu,
Kanadzie, Korei Południowej, na Litwie, w Niemczech, Rosji, Szwajcarii,
na Ukrainie, w Stanach Zjednoczonych i we Włoszech; zostały
zarejestrowane na ponad 30 płytach cd (Acte Préalable, Polskie Nagrania,
dux, mtj). Siedem z nich otrzymało nominację do Nagrody
"Fryderyk", w tym jedna (I Kwartet smyczkowy, wyk. Kwartet dafO,
dux 0142) została uhonorowana tą nagrodą.
W latach 1992-93 Paweł Łukaszewski był sekretarzem Koła Młodych zkp,
od 1995 - Sekretarzem Zarządu Stowarzyszenia Laboratorium Muzyki Współczesnej,
a od roku 2000 - prezesem Stowarzyszenia "Musica Sacra". Zasiada
w radzie artystycznej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude
Mater" w Częstochowie. Bierze udział w pracach jury konkursów
kompozytorskich, m.in. Konkursu Młodych Kompozytorów "Musica
Sacra", którego jest pomysłodawcą i organizatorem. Kieruje też Chórem
Kameralnym "Musica Sacra".
Ważniejsze utwory: Dwa preludia na fortepian
(1989/1992), W mojej Ojczyźnie - dwie pieśni na głos męski i fortepian
(1989/2000), I Litania - do Madonny Treblińskiej na mezzosopran, chór
mieszany, dwie trąbki, dzwony i organy (1990), Capriccio for p.p. na
skrzypce solo (1991), Quasi sonata na klarnet i fortepian (1991), One week
in London na taśmę (1992), Le jeu de l'amour et du hasard na taśmę
(muzyka do sztuki Igraszki trafu i miłości Marivaux, 1992), Trzy pieśni
na mezzosopran i fortepian (1992), Arrampicata na orkiestrę (1992), Ave
na dwa chóry mieszane
a cappella (1992/2003), Winterreise na orkiestrę smyczkową (1993),
Aragena na sopran, wiolonczelę i przetworzenia (1993), The Dusk na taśmę
(1993), I Kwartet smyczkowy (1994), Stabat Mater na trzy chóry żeńskie
a cappella (1994), Dominum benedicite in aeternum na chór mieszany,
orkiestrę instrumentów dętych i perkusję (1994), Vesperae pro
defunctis na chór gregoriański, dwa chóry mieszane, organy małe,
organy wielkie i orkiestrę (1995), Dwa motety wielkopostne na chór
mieszany a cappella (1995), Koncert na organy i orkiestrę smyczkową
(1996), Recordationes de Christo moriendo na mezzosopran i orkiestrę
kameralną (1996), cykl Beatus vir na chór mieszany a cappella
(1996-2003), Gaudium et Spes na sopran, chór mieszany i orkiestrę
(1997), Missa pro Patria na sopran, mezzosopran, chór mieszany, perkusję
i orkiestrę instrumentów dętych (1997), Koncert na orkiestrę smyczkową
(1997), cykl Antiphonae na chór mieszany a cappella, Jesu Christi
prostrationes na chór mieszany a cappella (1999), Souvenir I na organy
(1999), Souvenir II na fortepian (1999), II Kwartet smyczkowy (2000), Via
Crucis na baryton, tenor, kontratenor, recytatora, chór mieszany i
orkiestrę (2000), Dwa motety na Boże Narodzenie na chór żeński a
cappella (2000), II Litania - do św. Klemensa na sopran, chór mieszany i
orkiestrę smyczkową (2001-02), Trzy modlitwy prawosławne na chór żeński
a cappella (2001-03), Elogium - pomordowanym w Katyniu na baryton,
wiolonczelę, dzwony i orkiestrę smyczkową (2002), Stadium na fortepian
(2002), Haiku, cztery pieśni na sopran i fortepian (2002), Homagge
ą Edith Stein na chór mieszany a cappella (2002), Psalmus 102 na chór
mieszany a cappella (2002-03), Gloria Gentis na chór żeński a cappella
(2003), Moai na flet solo (2003), III Litania - do Męczenników Międzyrzeckich
na sopran, skrzypce, chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2003),
Exultet na sopran, mezzosopran, chór żeński i orkiestrę (2003), III
Kwartet smyczkowy (2004), Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (2004),
Salvete flores Martyrum na dwa chóry żeńskie, dwa fortepiany
i perkusję (2004).
II Kwartet smyczkowy, dedykowany Janowi A. Jarnickiemu,
powstał
w 2000 r. Prawykonania utworu dokonał Kwartet Jagielloński. Chociaż od
I Kwartetu dzieli go sześć lat, to założenia podstawowe obu utworów są
zbliżone. Kompozycja pisana techniką nota contra notam stanowi studium
pewnych zdarzeń rytmicznych, zachodzących zarówno w częściach
skrajnych (szybkich), stanowiących niewątpliwe wyzwanie dla wykonawców,
jak i w części środkowej, której materiał dźwiękowy ograniczony
jest do jednego czterodźwięku. Ostatnio, wydany przez pwm, utwór znalazł
znakomitych wykonawców - Kwartet Smyczkowy "Royal", który to
zespół wykonał II Kwartet w ramach X Międzynarodowego Festiwalu
Laboratorium Muzyki Współczesnej w Warszawie (2003).
|