homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Rafał Augustyn

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1951 we Wrocławiu, studiował kompozycję we wrocławskiej pwsm u Ryszarda Bukowskiego i w katowickiej pwsm u Henryka Mikołaja Góreckiego. Ukończył także filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie dziś pracuje naukowo. Laureat festiwalu "Jazz nad Odrą" w 1972 r. i Konkursu Młodych zkp (dziś konkursu im. Tadeusza Bairda) w 1979 r. Jego kompozycje wykonywano wielokrotnie na Warszawskiej Jesieni i innych polskich festiwalach, a także
w licznych krajach Europy, w Ameryce i na Dalekim Wschodzie.
W 2001 r. z inicjatywy Christine Michaeli Pryn odbyła się w Danii seria koncertów "Rafał Augustyn i Danmark" z udziałem muzyków zespołu Nordlys.
Rafał Augustyn jest cenionym krytykiem i eseistą, współpracownikiem "Odry" i "Ruchu Muzycznego". Stworzył serię programów telewizyjnych "Klasyk, nasz bliski".
Udziela się także jako organizator życia muzycznego. W latach 1981-98 był członkiem Komisji Programowej Warszawskiej Jesieni. W latach 1984-96 wraz z Markiem Pijarowskim kierował festiwalem Musica Polonica Nova we Wrocławiu, a w latach 1990-2000 organizował koncerty Sezonów zkp we Wrocławiu. Od ubiegłego roku wspólnie z grupą młodych kompozytorów i wykonawców wrocławskich realizuje projekt "Double Exposure".
Sporadycznie występuje jako pianista; m.in. we wrześniu 2001 r.
z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej wykonał po raz pierwszy swe Itinerarium. Współpracuje z artystami-plastykami i architektem Tadeuszem Sawą-Borysławskim przy realizacji projektów multimedialnych. Jako kompozytor muzyki teatralnej pracował przy inscenizacjach m.in. Konrada Swinarskiego, Tadeusza Łomnickiego, Kazimierza Brauna i Henryka Tomaszewskiego.

Ważniejsze utwory (od 1984): Long Island Rail Road…na skrzypce
i przedmioty towarzyszące (1984), Figle szatana, balet w jednym akcie wg Adama Münchheimera i Stanisława Moniuszki (1984-85), Utwór cykliczny nr 1 na skrzypce solo (1986), Trzy nokturny rzymskie na chór mieszany (1986-90), Król siedmiodniowy, pantomima w dwóch aktach do libretta Henryka Tomaszewskiego (1988), Auftakt na orkiestrę (1989), Utwór cykliczny nr 2 na amplifikowany kontrabas solo (1990), Pięć kaligramów Apollinaire'a na sopran i fortepian (1990), Stela na orkiestrę smyczkową (1987/91), sphae.ra (Utwór cykliczny nr 3) muzyka w 24 częś-ciach na taśmy i solistów (1992), Cantus puerorum, sacra rappresentazione do scenariusza Henryka Tomaszewskiego wg Księgi Daniela (1993) Miroirs dla pięciu wykonawców (1997), Missa annis mirabile na sopran, alt, organy i chór (1998), Osobne. Cztery wiersze Mirona Białoszewskiego na sopran, flet i harfę (1999), image/illusion, kolekcja dźwiękowa (instalacja audiowizualna, wspólnie z Jerzym Olkiem
i Tadeuszem Sawą-Borysławskim; 1999), Au pair, solo na skrzypce
i fortepian (2001), Itinerarium, concertino na orkiestrę i fortepian (2001), Małe narracje dla dwóch recytatorów i zespołu (2003), Symfonia hymnów na dwa soprany, trąbkę, elektronikę, chór i orkiestrę (1984-2004), Against Method, seria otwarta na skrzypce solo (2004).

Symfonia hymnów
Pierwotny pomysł obszernego utworu wokalno-instrumentalnego, który w końcu nazwałem Symfonią hymnów, pochodzi z początku lat osiemdziesiątych. Pracę nad utworem oceniałem na rok, dwa; nie przypuszczałem, że będzie tych lat bez mała 20.
Pełna, trwająca ponad godzinę wersja symfonii składa się z trzech części o podobnej strukturze, ale zupełnie odmiennym charakterze. Charakter i rozmiary wszystkich części pozwalają na wykonywanie ich jako osobnych utworów.
Każda część ma budowę podobną do antycznych hymnów: wstęp, przeplatające się strofy i antystrofy oraz hymniczna, melodyczna epoda.
Dość krótkie partie solowe mają charakter wirtuozowski. Można zresztą mówić raczej o dwóch duetach (soprany oraz trąbka z elektroniką), ponieważ obie pary wykonawców ściśle współdziałają.
Dużą rolę w utworze pełni chór - wzięty z w greckiej tragedii (choć oczywiście, w odróżnieniu od niej, nie tańczy). Jednak najważniejsza jest orkiestra. To ona musi przekazać najważniejsze treści muzyczne i ma najwięcej roboty.
Teksty użyte w symfonii pochodzą z bardzo różnych epok (od antyku po wiek XX) i wielu języków. W każdej części ułożone są podobnie: najpierw idą krótkie fragmenty - epigrafy łacińskie i greckie (w III cz. także fragment hebrajski), następnie dłuższe teksty w językach romańskich, na koniec tekst angielski. W części I, Aster (gr. "gwiazda") mamy fragmenty z Pindara, Enniusza i Eurypidesa, dalej inwokację z De rerum natura Lukrecjusza, sławną Pieśń słoneczną św. Franciszka z Asyżu, wreszcie - impresję t. t. Andrewsa o wieczorze
w Greenwich, magicznym miejscu, źródle "pierwotnego czasu".
W części II, Nyx ("noc") cytowani są Homer, Ajschylos, Wergiliusz, Michał Anioł, Pierre Ronsard i Dylan Thomas, zaś w części III Phos ek photós (gr. "światło ze światła") - Biblia oraz dzieła m.in. Plotyna, św. Jana od Krzyża i angielskiego mistyka G. M. Hopkinsa. Wszystkie teksty podane są w językach oryginalnych.
Wspólnym tematem tekstów - i symfonii - jest światło (temat wśród kompozytorów popularny…). Trzy części układają się w dość przejrzystą "fabułę". Pierwsza to dzień i światło natury, rozumiane przede wszystkim jako siła ożywiająca; stąd kluczowa rola Wenus jako "pramatki" w inwokacji Lukrecjusza. W części drugiej "z nieba runęła noc", jak słowami Homera śpiewa chór na początku. Światło nocy to przede wszystkim ogień: u Michała Anioła ogień rozniecany przez kowala-poetę, u Ronsarda ogień miłosnego uniesienia, u Thomasa - ogień apokaliptyczny, niszcząco-oczyszczający, trawiący wojenny Londyn. Trzecia część to poranek nowego dnia i światło wewnętrzne, mistyczne: "W świetle Twoim będziemy oglądać światło", śpiewa chór słowami Psalmisty.
Utwór napisany został - przy finansowym wsparciu zaiks-u i Ministerstwa Kultury - na zamówienie festiwalu Wratislavia Cantans
i tam też, we wrześniu 2001 r., odbyło się prawykonanie części pierwszej. Chórem i orkiestrą Filharmonii Śląskiej dyrygował Mirosław Jacek Błaszczyk, partie solowe wykonywali: Olga Pasiecznik i Urszula Jankowska (śpiew), Matthias Kamps (trąbka) i Dariusz Noras (instrumenty elektroniczne).
Symfonię hymnów dedykuję Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.