|
ur. w Krakowie. W 1999 r. ukończył studia w zakresie
kompozycji
i teorii muzyki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Jana Antoniego
Wichrowskiego. W bieżącym roku kończy kompozytorskie studia podyplomowe
pod kierunkiem Eugeniusza Knapika
w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Jest laureatem kilku nagród kompozytorskich, m.in. III nagrody na
V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. W. Lutosławskiego w
Warszawie (za L’homme armé, 2001) oraz III nagrody na konkursie na
utwór symfoniczny zorganizowanym w ramach festiwalu Euro Art Meeting we
Wrocławiu (za utwór Mandala na orkiestrę, 2000).
Ważniejsze utwory: Psalm 121 na chór mieszany a
cappella (1998), L’homme armé na orkiestrę (1999), Liryka Śpiącego
na chór mieszany
a cappella do tekstu Mirona Białoszewskiego (1999), Mandala na orkiestrę
(2000), Homo Viator na orkiestrę (2001), Analogie na taśmę (2001), Ad
Ignem na taśmę (2001–02), Ogród ptaków na taśmę (2002), Muzyka
na orkiestrę smyczkową (2003), Rozmowa na flet i klarnet (2003), Blues
na wibrafon (2003).
Ogród ptaków powstał w oparciu o materiał dźwiękowy,
na który składają się nagrane w Beskidzie Niskim głosy ptaków, dźwięki
piszczałek ze starych, rozmontowanych na części organów kościelnych,
które – budząc niekłamane zdziwienie celników – przywiozłem
ze Szwajcarii, oraz syntetyczne próbki dźwiękowe, uzyskane przy pomocy
dwu analogowych syntezatorów. Jako uzupełnienie brzmień
quasi-organowych pojawia się również śpiew wieloryba, który –
podobnie jak kumkanie żaby – pochodzi z płyty relaksacyjnej,
zawierającej odgłosy natury. Zadaniem syntezatorów było m.in. możliwie
wierne naśladowanie odgłosów „oryginalnego” zwierzyńca.
Uzyskane w ten sposób próbki używane były zamiennie z pierwowzorami.
Całość została zmontowana z wykorzystaniem samplera, przy kupnie którego
firma p.p.h. Brzóstowicz Marian była uprzejma udzielić mi znacznego
rabatu, za co niniejszym bardzo jej dziękuję.
Bartłomiej Krcha
|