homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Jurij Kasparow

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1955 w Moskwie. Ukończył Konserwatorium Moskiewskie (1984), jak również podyplomowe kursy kompozytorskie pod kierunkiem Edisona Denisowa (1991). Jest laureatem Wszechzwiązkowego Konkursu Kompozytorskiego (I nagroda za I Symfonię "Guernica", 1985), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Guido d'Arezzo (I nagroda za Ave Maria, 1989) oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Henriego Duttilleux (Grand Prix za Effet de Nuit, 1996).
Jest jednym z organizatorów oraz członkiem komitetu organizacyjnego Rosyjskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W 1990 r. założył Moskiewski Zespół Muzyki Współczesnej i został jego dyrektorem artystycznym.
Dzieła Jurija Kasparowa są często włączane do programów najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwali, takich jak Frankfurtfest, festiwal Radia Francuskiego "Presénces", Tokyo Summer Festival, Ensems (Hiszpania) i w. in. Wielu wykonawców i instytucji zamówiło u niego kompozycje, m.in. Ensemble Moderne, Radio Francuskie wspólnie z francuskim Institute National de L'Audiovisuel oraz Międzynarodowy Festiwal Tage für Neue Musik Zürich.
Jego kompozycje były wykonywane m.in. przez bbc-Wales Orches-tra, Ensemble Modern, Ensemble Contrechamps i Schönberg Ensemble. Wiele jego utworów zostało nagranych. Trzy monograficzne cd opublikowały wytwórnie: Olympia, Le Chant du Monde wspólnie z Harmonią Mundi oraz Meldac (Japonia).

Utwór Reminiscence na fortepian i live electronics wykorzystuje dziewięć samplowanych brzmień fortepianu preparowanego, zorganizowanych w dwie grupy: pierwsza z nich to grupa brzmień o wyraźnie zaznaczonym początku i zakończeniu, w drugiej brzmienia nie mają początku ani końca. Partia elektroniczna (lub taśma) składa się z 14 fragmentów, włączanych kolejno przez operatora dźwięku podczas wykonania dzieła.
W utworze tym zastosowałem ścisły system konstrukcyjny, w którym różne fazy partytury mogą mieć charakter zarówno samowystarczalnej konstrukcji mechanicznej, jak i normalnej, "ludzkiej" muzyki (granej przez wykonawcę). Na poziomie całości formy, samowystarczalne mechaniczne epizody są elementami stabilnymi, natomiast muzyka "ludzka" to elementy niestabilności. Na poziomie symbolicznym i filozoficznym solista reprezentuje człowieka, a partia elektroniczna - otaczający go świat, który może być wrogo lub tolerancyjnie do niego usposobiony. Pomiędzy partiami fortepianu i elektroniki istnieje głębokie pokrewieństwo brzmienia. Jednak partia elektroniki aktualizuje różne aspekty świata, podczas gdy fortepian przenosi tylko jego wyobrażenia.