|
ur. 1974 w Dębicy. Dyrygent, kompozytor i pedagog; ksiądz-misjonarz
Zgromadzenia Misji św. Wincentego a Paulo. Absolwent Państwowego Liceum
Muzycznego w Rzeszowie. W latach 1997–2003 studiował w Akademii
Muzycznej w Krakowie – dyrygenturę chóralną pod kierunkiem Adama
Korzeniowskiego oraz muzykę kościelną na Wydziale Dyrygentury Chóralnej,
Muzyki Kościelnej
i Edukacji Muzycznej. W zakresie kompozycji kształcił się pod
kierunkiem Anny Zawadzkiej-Gołosz, realizacji kompozycji komputerowej
uczył się u Magdaleny Długosz. Od 2003 r. studiuje na seminarium
doktoranckim na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w
Warszawie. Wykłada muzykę kościelną w Instytucie Teologicznym Księży
Misjonarzy i Międzyzakonnym Wyższym Instytucie Katechetycznym w
Krakowie.
Jest laureatem kilku nagród na konkursach kompozytorskich:
I nagrody na IX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im.
A. Didura w Sanoku za Stabat Mater (2001); I nagrody na XI Ogólnopolskim
Konkursie Kompozytorskim im. A. Didura w Sanoku za Motet pasyjny (2003);
III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji
XXX-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za Fantazję na klarnet i
fortepian (2004) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie
Kompozytorskim „Muzyka ogrodowa”
w Krakowie za Les plantes (2004).
Tworzy muzykę chóralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną
i elektroniczną. Jego utwory wykonywano w różnych miastach w Polsce.
Ważniejsze utwory: Wariacje na fortepian w stylu
klasycznym (1999), Jó-zefowi – kolęda na głos solo, chór
mieszany i orkiestrę kameralną
w stylu klasycznym, tekst: Janina Błocka (2000), Stabat Mater na
mezzosopran i kwartet smyczkowy (2001), Miniatury na fortepian (2001),
Wspomnienie na organy (2001), Kyrie na baryton i orkiestrę symfoniczną
(2002), Inwencja trzygłosowa na klarnet solo (2003), Dwa utwory chóralne:
Bogurodzica i Domine na chór mieszany a cappella (2003), Fonos na taśmę
(2003), Motet pasyjny na baryton, skrzypce i fortepian (2003), Les plantes
na orkiestrę smyczkową (2002–04), Sinfonietta na orkiestrę
smyczkową (2004), Fantazja na klarnet i fortepian (2004), Scherzo na
organy i skrzypce (2004).
Fonos został zrealizowany w 2003 r. w Studiu Muzyki
Elektroakus-tycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Utwór jest wynikiem
klasycznego podejścia do nowego instrumentu, jakim, ogólnie mówiąc,
stała się technologia komputerowa. Stąd taka, a nie inna forma oraz
kategoria wygenerowanych barw, wypełniających przestrzeń pomiędzy
kolejnymi filarami czasu.
Fonos jest owocem pełnej radości pracy z powstającym w dłoniach twórcy
światem dźwięków. Odzwierciedleniem mglistej wizji nieuchwytnej
harmonii subtelnej materii brzmienia.
ks. Wojciech Kałamarz
|