|
ur. 1976, ukończył studia kompozytorskie w Litewskiej
Akademii Muzycznej w Wilnie (2000) w klasie Osvaldasa Balakauskasa. W 1996
r. otrzymał nagrodę „Tyla”, przyznawaną młodemu
kompozytorowi krajowemu za najlepszy utwór roku. W latach 1997–99
był głównym organizatorem Dni Młodej Muzyki Kameralnej w
Druskiennikach. Jego multimedialna kompozycja Spectrum rtm prezentowana była
w 1998 r. na Bałtyckim Biennale ArtGenda w Sztokholmie. W tym samym roku
Jurgutis uczestniczył w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej
Muzyki w Darmstadcie; w 1999 – w Międzynarodowej Letniej Akademii
Praga-Wiedeń-Budapeszt; w 2000 –
w I Biennale Młodych Artystów w Turynie. W 2001 r. został laureatem
konkursu organizowanego przez Fundację Muzyki Litewskiej w kategorii młodych
kompozytorów. Na początku 2002 r. mieszkał i pracował w Visby (na
Gotlandii), w Międzynarodowym Centrum Kompozytorskim, w istniejącym tam
od niedawna studiu muzyki elektroakus-tycznej Alpha. W 2003 r. uczestniczył
w berlińskim festiwalu MaerzMusik, w 2004 – w II Międzynarodowym
Festiwalu „Turning Sounds” w Warszawie. Jest dyrektorem
festiwalu muzyki elektronicznej „Jauna muzika”. Szwedzka wytwórnia
Caprice w 2003 r. wydała jego utwory na płycie sacd (Super Audio cd),
zatytułowanej „Sound Masks”.
Ważniejsze utwory: Light Installations na fortepian
(1995), Papyrus from the Book of the Dead na sopran, flet i dwa fortepiany
preparowane (1995), Depths of Eternity na dwoje skrzypiec, altówkę i
wiolonczelę (1996), Sticky Rhodes, muzyka komputerowa (1996), Expansia,
muzyka komputerowa (1997), g.a.l.House na trzy flety i taśmę (1997),
Present and Absent Messiah’s Face na chór mieszany, tekst: R.
Mukatavicius (1997), Semjase na orkiestrę smyczkową (1998), Zoom na
klawesyn, dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1999),
Fractals na zespół instrumentalny (1999), Ci na orkiestrę symfoniczną
(2000), Sound Masks, muzyka komputerowa (2001), Axis, muzyka komputerowa
(2001), PoDar, muzyka komputerowa (2001), Su60, muzyka komputerowa (2002),
Alpha 10, muzyka komputerowa (2002), Telogenos na duży zespół
instrumentalny (2002), Ellipses na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę
(2003), Lambdezons, muzyka komputerowa (2004).
Performance: The Future Sacros na chór mieszany, zespół instrumentalny
i taśmę (1997), Spectrum rtm na komputer i trzy odtwarzacze wideo
(1998), Telomeros na komputer i trzy odtwarzacze wideo (2002).
Terra tecta
Określenie to po łacinie oznacza sekretne terytorium, ziemię lub kosmos
– tworzone przez każdego od samego początku, w różnym porządku
i z różnego powodu, poprzez energię, czas i kierunek,
w których prawdziwe i iluzoryczne wzory ciągle się zmieniają i
wymieniają. Struktura i rozwój kompozycji są również zdeterminowane
wszystkimi tymi aspektami.
Utwór powstał na zamówienie Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej
Jesieni” ze środków finansowych Die Ernst von Siemens
Musikstiftung. Chciałbym wyrazić moje serdeczne podziękowania Daivie
Parulskiene i Andrzejowi Chłopeckiemu.
Vytautuas V. Jurgutis
|