homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Vytautas Jurgutis

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1976, ukończył studia kompozytorskie w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie (2000) w klasie Osvaldasa Balakauskasa. W 1996 r. otrzymał nagrodę „Tyla”, przyznawaną młodemu kompozytorowi krajowemu za najlepszy utwór roku. W latach 1997–99 był głównym organizatorem Dni Młodej Muzyki Kameralnej w Druskiennikach. Jego multimedialna kompozycja Spectrum rtm prezentowana była
w 1998 r. na Bałtyckim Biennale ArtGenda w Sztokholmie. W tym samym roku Jurgutis uczestniczył w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie; w 1999 – w Międzynarodowej Letniej Akademii Praga-Wiedeń-Budapeszt; w 2000 –
w I Biennale Młodych Artystów w Turynie. W 2001 r. został laureatem konkursu organizowanego przez Fundację Muzyki Litewskiej w kategorii młodych kompozytorów. Na początku 2002 r. mieszkał i pracował w Visby (na Gotlandii), w Międzynarodowym Centrum Kompozytorskim, w istniejącym tam od niedawna studiu muzyki elektroakus-tycznej Alpha. W 2003 r. uczestniczył w berlińskim festiwalu MaerzMusik, w 2004 – w II Międzynarodowym Festiwalu „Turning Sounds” w Warszawie. Jest dyrektorem festiwalu muzyki elektronicznej „Jauna muzika”. Szwedzka wytwórnia Caprice w 2003 r. wydała jego utwory na płycie sacd (Super Audio cd), zatytułowanej „Sound Masks”.

Ważniejsze utwory: Light Installations na fortepian (1995), Papyrus from the Book of the Dead na sopran, flet i dwa fortepiany preparowane (1995), Depths of Eternity na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1996), Sticky Rhodes, muzyka komputerowa (1996), Expansia, muzyka komputerowa (1997), g.a.l.House na trzy flety i taśmę (1997), Present and Absent Messiah’s Face na chór mieszany, tekst: R. Mukatavicius (1997), Semjase na orkiestrę smyczkową (1998), Zoom na klawesyn, dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1999), Fractals na zespół instrumentalny (1999), Ci na orkiestrę symfoniczną (2000), Sound Masks, muzyka komputerowa (2001), Axis, muzyka komputerowa (2001), PoDar, muzyka komputerowa (2001), Su60, muzyka komputerowa (2002), Alpha 10, muzyka komputerowa (2002), Telogenos na duży zespół instrumentalny (2002), Ellipses na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (2003), Lambdezons, muzyka komputerowa (2004).
Performance: The Future Sacros na chór mieszany, zespół instrumentalny i taśmę (1997), Spectrum rtm na komputer i trzy odtwarzacze wideo (1998), Telomeros na komputer i trzy odtwarzacze wideo (2002).

Terra tecta
Określenie to po łacinie oznacza sekretne terytorium, ziemię lub kosmos – tworzone przez każdego od samego początku, w różnym porządku i z różnego powodu, poprzez energię, czas i kierunek,
w których prawdziwe i iluzoryczne wzory ciągle się zmieniają i wymieniają. Struktura i rozwój kompozycji są również zdeterminowane wszystkimi tymi aspektami.
Utwór powstał na zamówienie Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” ze środków finansowych Die Ernst von Siemens Musikstiftung. Chciałbym wyrazić moje serdeczne podziękowania Daivie Parulskiene i Andrzejowi Chłopeckiemu.

Vytautuas V. Jurgutis