homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Cezary Duchnowski

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1971 w Elblągu. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów Studia Kompozycji Komputerowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Z placówką tą związany jest do chwili obecnej jako wykładowca. Wraz z Marcinem Rupocińskim założył grupę artystyczną Morphai, podejmującą inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym. Stale współpracuje z Agatą Zubel, realizując recitale na głos i komputer.

Ważniejsze utwory: Impresje żuławskie na orkiestrę kameralną (1993), Chmielowy poemat na sopran, chór aktorów i wielką orkiestrę symfoniczną (1996), Liryki z motłochu myśli niczyich na chór, trzy soprany, fortepian
i klawesyn (1996), Krany, koncert performance na fortepian, sopran
z udziałem kwintetu teatru tańca oraz aktora (1997), Hypér tes morphés na sopran, saksofon i taśmę (1998), Morphai, spektakl multimedialny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z tańcem, performance’em i wideo (1998), Medianty na kwartet smyczkowy, klawesyn i fortepian (1998), Gry, spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne, z udziałem tancerzy i aktora (1998), Wernisaż na fotografię, fortepian i taśmę (1999), Ludus na orkiestrę symfoniczną (2000), Ovinu Malkeinu na taśmę (2000), Monada I na akordeon i dwoje skrzypiec (2001; wersja na klawesyn i dwoje skrzypiec – 2002), Sekwencje, spektakl audiowizualny (2001), Początek, audycja na lektora i elektronikę (2001), Postęp na sopran i elektronikę (2001), Cel, audycja nr 2 na lektora i elektronikę (2002), Wyczochraczone na komputer (2002), Trawy rozczochrane na głos
i komputer (2002), Triady na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002), monada 2 na sopran, trąbkę i komputer (2003), Meloodia for Arvo Pärt na cztery głosy męskie i taśmę (2003), monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003), monada 4 na Barona, Wojtasika i komputer (2004).

monada 3
Cykl monad jest odbiciem poszukiwań nowych jakości muzycznych poprzez zastosowanie nowoczesnych środków wyrazu. Poszukiwania te prowadzone są tu na poziomie podstawowych komponentów utworu. Wiąże się to z koniecznością głębszej ingerencji w materię dźwiękową. Stąd użycie komputera – instrumentu, którego otwarty potencjał w dużym stopniu pomaga w odnalezieniu nowego oblicza elementarnych właściwości muzyki, nieobarczonej ciężarem pozamuzycznych treści. Oprócz zakomponowania dźwiękiem określonej czasoprzestrzeni, można tu „komponować” same instrumenty. Taka sytuacja pozwala obcować z istotą muzyki. Pozwala kształtować jej punkt wyjścia i zarazem conditio sine qua non – brzmienie, które samo w sobie ma charakter indywidualny. To ono stanowi nierozdzielną substancję, z której składa się muzyczny byt, jest – jak monada Leibniza – zamkniętym kosmosem.
Cezary Duchnowski