homeprogrambiletybiuroo festiwalumiejsca koncertówsponsorzyarchiwumdownloadnewsgaleria

Magdalena Długosz

następny koncert
wszystkie koncerty
imprezy towarzyszące
index kompozytorów
index wykonawców







ur. 1954 w Krakowie, ukończyła kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Krystyny Moszumańskej-Nazar (1978), a także teorię muzyki u Józefa Patkowskiego. Od 1979 roku prowadzi zajęcia dydaktyczne w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie i tu zrealizowała swe pierwsze utwory. Kolejne powstawały w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, ems w Sztokholmie, eas w Bratysławie, Studiu grame (Groupe de Recherche Appliquée en Musique Electroacoustique) w Lyonie.
Jej utwory były wykonywane na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Kraków) i za granicą (Norymberga, Kolonia, Berlin, Drezno, Hamburg, Sztokholm, Oslo, Bratysława, Lyon, Seul, Taegu, Waszyngton, Strasburg, Stuttgart, Bourges, Lwów, Mińsk).
Ważniejsze utwory (od 1980): Modus na taśmę (1980), Układ przestrzenny na małą orkiestrę i urządzenia elektroniczne (1980), Pulsacje na taśmę (1983), Mictlan na taśmę (1987), Mictlan II na akordeon, cyf-rowe urządzenie pogłosowe i taśmę (1988), I tak i nie na taśmę (1990), U źródła na taśmę (1990-91), Lenyon na taśmę (1994-95), Patjan na perkusję i taśmę (1996-97), TaBaMa na taśmę solo (1997-98), TaBar na kontrabas elektronicznie transformowany i komputerową warstwę dźwiękową (1998-2000), Zakopane Liryki na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową (1999-2000, wersja na saksofon i komputerową warstwę dźwiękową - 2004), Om-braggio na skrzypce i warstwę elektroakustyczną (2002-03), Ombrar-chetto na taśmę (2003), Abamus na wiolonczelę i warstwę elektroakus-tyczną (2003-04).

Zakopane Liryki to nowa wersja utworu skomponowanego wcześniej
w Studiu Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Uprzednio partia solowa przeznaczona była na klarnet, a materiałem źródłowym dla realizacji komputerowej warstwy dźwiękowej było oryginalne brzmienie klarnetu Wojciecha Komsty, poddawane
w warunkach studyjnych transformacjom o różnorodnym stopniu odkształcenia - od minimalnych (jak nawarstwienie czy transpozycja) do tak daleko posuniętych, że pierwotne instrumentalne źródło dźwięku było prawie nierozpoznawalne.
W aktualnej wersji postanowiłam tę warstwę komputerową skonfrontować z brzmieniem saksofonu. Podobnie jak w wersji pierwotnej, w koncertującej partii solowej założyłam użycie niekonwencjonalnych, wyszukanych technik gry, pozwalających na uzyskanie brzmienia instrumentalnego o charakterze wyrafinowanym, odbiegającym od klasycznego, które podczas wykonania nie podlega zdecydowanym elektronicznym transformacjom, a jedynie drobnym modyfikacjom, służącym zespoleniu obu warstw utworu.
Utwór trwa 12 min.