Wytatuowane języki - Martijn Padding
Prezentacja opery multimedialnej Martijna Paddinga Wytatuowane języki wystawionej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej na 45. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 23 września 2001 roku. Była to premiera pierwszej części zamówionego przez festiwal tryptyku operowego Ziemia Ulro. Ziemia Ulro to eseistyczna książka Czesława Miłosza, wydana w 1977 roku w Paryżu. Jej tytuł zaczerpnięty został z poematu Jerusalem. The Emanation of the Giant Albion Williama Blake’a, w którym Ulro jest ziemią opanowaną przez wrogość i egoizm. Wytatuowane języki (libretto: Friso Haverkamp) inspirowane są postacią i twórczością Emanuela Swedenborga (kolejne części opery, poświęcone Oskarowi Władysławowi Miłoszowi i Williamowi Blake’owi zamówiono u Osvaldasa Balakauskasa i Barbary Zawadzkiej). Trytyk Ziemia Ulro, orbitujący wokół tych trzech mistyków, mówi o przeżyciach duchowych i ich przejawach w sztuce.
Wytatuowane języki wyreżyserował Krzysztof Warlikowski. W premierowym wykonaniu opery udział wzięli: Monique Krüs – sopran, Jacek Laszczkowski – tenor, sopranista, Hubert Claessens – bas-baryton oraz instrumentaliści pod batutą Wojciecha Michniewskiego: Robert Nalewajka, Zenon Kitowski, Marco Blaauw, Bob Koertshuis, Coen van’t Hof oraz muzycy z zespołu LOOS z Hagi i Kwartetu Śląskiego.