GRAUSCHUMACHER PIANO DUO

Andreas Grau i Götz Schumacher cieszą się opinią jednego z najlepszych duetów fortepianowych na świecie nie tylko dzięki wirtuozowskiej grze, ale też dzięki swym zróżnicowanym i niekonwencjonalnym programom, obejmującym muzykę różnych epok i stylów. Te przymioty otworzyły duetowi drogę do licznych festiwali (w Schwetzingen, Salzburgu, La Roque d’Anthéron) i renomowanych instytucji muzycznych (filharmonie w Kolonii, Berlinie, Tonhalle w Zurychu), przyciągają partnerstwo tak wybitnych dyrygentów, jak Michael Gielen, Lothar Zagrosek, Emanuel Krivine, Heinz Holliger, Kent Nagano, Bertrand de Billy, Andrey Boreyko, Georges Prêtre i Zubin Mehta. Ostatnio duet GrauSchumacher występował m.in. z orkiestrą Radia Bawarskiego, radia w Stuttgarcie, orkiestrą SWR, Deutsches Symphonie-Orchester, Państwową Orkiestrą Symfoniczną Bawarii w Monachium, Orkiestrą Symfoniczną Radia Wiedeńskiego, Orchestre Philharmonique de Radio France. Duet pojawił się także w programach festiwalu w Rheingau, Klarafestival w Brukseli, Mozarteum w Salzburgu, De Doelen w Rotterdamie, wystąpił w lipskim Gewandhausie, wiedeńskim Konzerthausie, w Gandawie i Brugii. W planach ma kolejny koncert z orkiestrą radiową w Stuttgarcie, a także m.in. z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną.

GrauSchumacher Piano Duo stale poszukuje nowych możliwości poszerzenia repertuaru muzyki na dwa fortepiany przez wykonania znanych koncertów Bacha, Mozarta, Mendelssohna, Bartóka i Poulenca, ale także wykorzystując transkrypcje – np. Maxa Regera (wstęp do Tristana i Izoldy Wagnera), Györgya Kurtága (dzieła Bacha i Purcella) czy Ferruccia Busoniego. Z ich inicjatywy Stefan Heucke opracował sławny Concerto pathétique Liszta, w oryginale na dwa fortepiany, jako koncert na dwa fortepiany z orkiestrą.

Wirtuozowska gra GrauSchumacher Piano Duo zainspirowała kilku wybitnych kompozytorów współczesnych do stworzenia koncertów specjalnie dla nich. Byli to m.in. Peter Eötvös, Philippe Manoury i Jan Müller-Wieland.

W październiku 2015 duet dał w Filharmonii Kolońskiej prawykonanie nowego koncertu Luki Francesconiego Machine in Echo; artystom towarzyszyła orkiestra symfoniczna Westdeutsche Rundfunk pod dyrekcją Petera Rundela. Godzinna kompozycja Philippa Manoury’ego Le temps, mode d’emploi na duet fortepianowy i elektronikę została przez artystów wykonana po raz pierwszy na festiwalu w Salzburgu w 2014 r.

Nagrania GrauSchumacher Piano Duo są odbiciem szerokości ich zainteresowań. Umiejętność zestawiania ciekawych programów jest ewidentna np. w ich własnej serii wytwórni Neos Music. Album z Mantrą Stockhausena otrzymał nagrody „Le monde de la musique” i „Diapason”. Czasopismo „Gramophone” wyróżniło ich nagranie CD Visions de l’Amen, zawierające utwory Messiaena i Schütza/Kurtága, tytułem Editor’s Choice. Należy też wymienić wysoko oceniane przez krytyków nagrania utworów orkiestrowych Luciana Beria i Święta wiosny Strawińskiego. W serii nagrań zarejestrowanej wraz z Deutsches Symphonie-Orchester Berlin pod dyr. Martyna Brabbinsa znajdują się Concerti I (Mozart, Bartók, Liszt) i Concerti II (Liszt/Heucke, Bach, Strawiński).